Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Freddy100 skrev: sön 01 dec 2019, 16:03 Diskussion på superlyx nivå. Japp...Sverige 2019.
Det känns att många inte klarar/vill manuell vxl och utan 360 kamera och B&W funkar bilen (snarare föraren! :-D ) inte heller. Skam.... :P
Man ska trivas bra på jobbet om man får automlåda men inte med manuell...eller tvärtom.
Dags att mogna vänner....Ni lever i idealistiska världen ;-)
Kör man 3-4000 mil om året är ju bilen din arbetsplats.

Och den här tråden har aldrig handlat om lyx i form av 360 och B&W.
Anser inte att automat är lyx på något sätt.

Däremot kör jag också närmre 4000 mil om året och hade nog aldrig kunnat göra det i en manuell bil.

Nu har jag valt att ha min nuvarande bil som förmånsbil så jag får ju bekosta en del varje månad och har också kunnat bygga den till en viss nivå själv.

Nästa bil är 100% privatköp och där ä har jag lagt till ytterligare utrustning för jag räknar inte med att köra mindre.
s6025t skrev: sön 01 dec 2019, 14:53 Ja vi kanske är bortskämda men hur som helst skulle inte jag acceptera att behöva byta ner mig till manuell växellåda i tjänstebilen efter att ha åkt automat de senaste 3 tjänstebilarna då byter jag hellre jobb o företaget förlorar erfarenhet o kompetens då är nog en automatlåda värd varenda krona för företaget...
oj, det var tuffa ord.

Ett tag gällde en CO2 gräns som Volvo V70/XC70 inte kvalade in med automat utan bara manuell klarade det. Lite gnälldes det men samtliga jobbade kvar och fortsatte köra V70/Xc70 !manuell under nästa leasingperiod, ingen sade upp sig eller valde en mindre bil.

Tufft att du hade stegat in till chefen och sagt upp dig på studs och börjat söka nytt jobb bar,a för din nya V60 haft manuell låda.
av s6025t
Ja det beror nog på hur cheferna ser på sina anställda har man skaffat sig utbildning o kompetens som de anser är värdefull så är de villiga att släppa till lite o en automatlåda är ju småpengar i sammanhanget iaf där jag jobbar.
Det känns ju lite som att åka 20-30 år bakåt i tiden att behöva välja manuell igen utvecklingen går ju framåt visst jag hade klarat mig med en Ericsson T28 istället för min smartphone vi har nu o plocka fram faxen istället för mail o klarat mig utan volvo on call till körjournaler men det är sånt som underlättar o i min värld gör även en automatlåda det o det känns nästan självklart år 2020.
Varför frågar man inte bara personerna som ska använda bilarna?
"Vi har fått ett bra pris på manuella bilar, kan ni tänka er sådana?"

För övrigt är bränsleförbrukningen en fråga om körstil. Jag kan köra för under 0,50 l/mil och över 0,8 l/mil beroende på högerfoten.
av swemax
VolvoB20 skrev:
s6025t skrev: sön 01 dec 2019, 14:53 Ja vi kanske är bortskämda men hur som helst skulle inte jag acceptera att behöva byta ner mig till manuell växellåda i tjänstebilen efter att ha åkt automat de senaste 3 tjänstebilarna då byter jag hellre jobb o företaget förlorar erfarenhet o kompetens då är nog en automatlåda värd varenda krona för företaget...
oj, det var tuffa ord.

Ett tag gällde en CO2 gräns som Volvo V70/XC70 inte kvalade in med automat utan bara manuell klarade det. Lite gnälldes det men samtliga jobbade kvar och fortsatte köra V70/Xc70 !manuell under nästa leasingperiod, ingen sade upp sig eller valde en mindre bil.

Tufft att du hade stegat in till chefen och sagt upp dig på studs och börjat söka nytt jobb bar,a för din nya V60 haft manuell låda.
Var läser du att han hade sagt upp sig på studs?

Jag tror nog att han skulle skaffa ett nytt jobb innan

Skickat från min iPad med Tapatalk
Inköparen skrev:kollade vår HR manual. krävs B kort manuell och för vissa positioner BE.
Intressant HR manual. Krav på B manuell för anställning...

Det kan nog vara läge att fundera på om det är lämpligt att exkludera upp till 1/3 av potentiella arbetstagare på ett förlegat krav.

Naturligtvis har arbetsgivaren rätt att välja vilken arbetsutrustning den vill för sina anställda. Men att idag kräva manuellt körkort är i min värld rätt kortsiktigt. Jag är i och för sig van vid en situation med arbetskraftsbrist, och då brukar man vara försiktig med extra onödiga krav. Kan man vraka och välja mellan sökande går det i princip att ha vilka irrelevanta krav som helst.
VolvoB20 skrev: sön 01 dec 2019, 14:23 Fyfan vad sjukt gnälliga och bortskämda alla är här inne. Låter som dagens ilandsproblem

Hos oss sparade man bort företags/tjänstebilar utom för de som sitter i ledningsgruppen och ska man köra i tjänsten så får man köra med sin egen privata bil helt enkelt.

Om det hade erbjudits nya V60 så hade alla blitt superglada oavsett växellåda.

Det är inte så enkelt som att sätta .ett tak och låta folk välja, folk blir sjuka, blir barnlediga, slutar, byter arbetsuppgifter, åker på ettårskontrakt, tar tjänstledigt för att plugga. Då är det 1000 ggr lättare om man har samma bilmärken och kan rotera runt bilarna bara.
Ja, ett I-landsproblem, du slog huvudet på spiken med hammaren. Överraskande, men detta forum är intressant man får det dels support och bra råd , men också en hel del mothugg och halshuggningar. Att det kan vara sån variation?
Spånade på morgonmötet för ett par timmar sedan. Hintade försiktigt om att vi funderar på V60 D3 och man kan välja D4 och välja vilken standardfärg man vill. Villkoret för att få in V60 i budgeten är "vanlig" växellåda.
,Skojar du får vi välja V60 med D4 sa en? Jag vill ha en svart sa en annan. Jag la ut några broschyrer och de bläddrade förtjust i dom.
De skall sälja specialkonfektion och behöver ha med sig prover så det behöver en rymlig bil. Alla våra skåpbilar är manuella och drar tungt släp någon gång så därför måste de ha körkort B manuell och några BE.
Derank och VolvoB20 och någon till gav himla bra råd tack!
Inköparen skrev: mån 02 dec 2019, 09:09 Spånade på morgonmötet för ett par timmar sedan. Hintade försiktigt om att vi funderar på V60 D3 och man kan välja D4 och välja vilken standardfärg man vill. Villkoret för att få in V60 i budgeten är "vanlig" växellåda.
,Skojar du får vi välja V60 med D4 sa en? Jag vill ha en svart sa en annan. Jag la ut några broschyrer och de bläddrade förtjust i dom.
De skall sälja specialkonfektion och behöver ha med sig prover så det behöver en rymlig bil. Alla våra skåpbilar är manuella och drar tungt släp någon gång så därför måste de ha körkort B manuell och några BE.
Derank och VolvoB20 och någon till gav himla bra råd tack!
PS ps ps
En del har skrivet Han om mig. Han hit och dit. Vad får er att tro att jag är en man? Jag är kvinna och 39 år gammal.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]