- tor 15 maj 2025, 11:16
#1609404
Fråga: Går det sätta vanlig motorvärmare på dessa motorer? Skulle ju vara en fint vid extrem kyla eller när man varken kan ladda eller har ström i batteriet...
LazerHawke skrev: ↑ons 14 maj 2025, 23:23 En Volvo laddhybrid är konstruerad för att smidigt växla mellan el- och förbränningsläge, även under körning. När bensinmotorn startar från eldrift sker det med hjälp av avancerad styrning och mjukvara som skyddar motorn. Här är några punkter som visar att motorn inte tar skada:OK, tack för denna mycket bra infon. Känns lite bättre :)
1. Förvärmning sker automatiskt: Om det är kallt ute, värmer systemet upp motorn gradvis innan full effekt tas ut. Detta minskar slitage.
2. Oljecirkulation kontrolleras elektroniskt: Systemet ser till att oljetryck snabbt byggs upp innan motorn belastas, även vid kallstart.
3. Smidig övergång: Den elektriska drivlinan synkroniserar övergången så att motorn inte belastas plötsligt vid start.
4. Motorstart i rörelse är beräknad: Mjukvaran i bilen bestämmer när motorn startas, t.ex. vid högre belastning, låg batterinivå eller behov av värme – allt sker på ett sätt som minimerar slitaget.
5. Tillverkarspecifik konstruktion: Volvos motorer i laddhybrider (t.ex. T6, T8) är designade med hybridfunktionen i åtanke, vilket innebär extra skydd mot skadlig påverkan vid upprepade starter.
Fråga: Går det sätta vanlig motorvärmare på dessa motorer? Skulle ju vara en fint vid extrem kyla eller när man varken kan ladda eller har ström i batteriet...