Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikSvensson
#1609404
LazerHawke skrev: ons 14 maj 2025, 23:23 En Volvo laddhybrid är konstruerad för att smidigt växla mellan el- och förbränningsläge, även under körning. När bensinmotorn startar från eldrift sker det med hjälp av avancerad styrning och mjukvara som skyddar motorn. Här är några punkter som visar att motorn inte tar skada:

1. Förvärmning sker automatiskt: Om det är kallt ute, värmer systemet upp motorn gradvis innan full effekt tas ut. Detta minskar slitage.


2. Oljecirkulation kontrolleras elektroniskt: Systemet ser till att oljetryck snabbt byggs upp innan motorn belastas, även vid kallstart.


3. Smidig övergång: Den elektriska drivlinan synkroniserar övergången så att motorn inte belastas plötsligt vid start.


4. Motorstart i rörelse är beräknad: Mjukvaran i bilen bestämmer när motorn startas, t.ex. vid högre belastning, låg batterinivå eller behov av värme – allt sker på ett sätt som minimerar slitaget.


5. Tillverkarspecifik konstruktion: Volvos motorer i laddhybrider (t.ex. T6, T8) är designade med hybridfunktionen i åtanke, vilket innebär extra skydd mot skadlig påverkan vid upprepade starter.
OK, tack för denna mycket bra infon. Känns lite bättre :)

Fråga: Går det sätta vanlig motorvärmare på dessa motorer? Skulle ju vara en fint vid extrem kyla eller när man varken kan ladda eller har ström i batteriet...
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1609405
ErikSvensson skrev: tor 15 maj 2025, 11:16
LazerHawke skrev: ons 14 maj 2025, 23:23 En Volvo laddhybrid är konstruerad för att smidigt växla mellan el- och förbränningsläge, även under körning. När bensinmotorn startar från eldrift sker det med hjälp av avancerad styrning och mjukvara som skyddar motorn. Här är några punkter som visar att motorn inte tar skada:

1. Förvärmning sker automatiskt: Om det är kallt ute, värmer systemet upp motorn gradvis innan full effekt tas ut. Detta minskar slitage.


2. Oljecirkulation kontrolleras elektroniskt: Systemet ser till att oljetryck snabbt byggs upp innan motorn belastas, även vid kallstart.


3. Smidig övergång: Den elektriska drivlinan synkroniserar övergången så att motorn inte belastas plötsligt vid start.


4. Motorstart i rörelse är beräknad: Mjukvaran i bilen bestämmer när motorn startas, t.ex. vid högre belastning, låg batterinivå eller behov av värme – allt sker på ett sätt som minimerar slitaget.


5. Tillverkarspecifik konstruktion: Volvos motorer i laddhybrider (t.ex. T6, T8) är designade med hybridfunktionen i åtanke, vilket innebär extra skydd mot skadlig påverkan vid upprepade starter.
OK, tack för denna mycket bra infon. Känns lite bättre :)

Fråga: Går det sätta vanlig motorvärmare på dessa motorer? Skulle ju vara en fint vid extrem kyla eller när man varken kan ladda eller har ström i batteriet...

Angående motorvärmare kan du ju kolla med åf vad dom säger :-)
av LJN
#1609415
Angående motorvärmare för "hybridmotorer" så har både Defa och Calix fina kit med cirkulationspump.
Jag beställde Defa till min XC60 T6 Recharge MY 2023 och till min beställda V90 T6 Recharge MY2026 där det troligtvis blir Calix.
Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]