Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: tis 20 aug 2024, 15:11 Hur fungerar HVO100 när det är kallt?
Inga som helst problem med kyla, snarare tvärtom. HVO100 har en mycket högre tändvillighet och det märks tydligt.
En annan fördel är att den bildar inga alger/bakterier som vanlig diesel.
Absolut den enda nackdelen jag kan komma på är att den är 2-3 kr dyrare per liter men kommer ha tillbaka det i form av lägre förbrukning, sotrelaterade reparationer och åtgärder nu och i framtiden.
Finns iof en nackdel till, när/om tex ett egr-rör läcker kommer du inte känna av dieselavgaserna som annars kommer in i kupen..för HVO100 luktar noll :-D ...likaså dieselvärmaren.
Update:

Inte köpt någon bil än men vi är nu 3 stycken i hushållet och bilbyte kommer antagligen ske till sommaren.

Dock kollar jag på en V90 CC, med tanke på att vi kommer vilja utöka familjen ytterligare och som tidigare nämnt åker vi långa sträckor för att hälsa på resterande familjen + att vi vill kunna ut och äventyra m.m., ha en stor packning.

Jag har kollat lite och jämfört i liknande trådar.. Vad är era main takes på V90 CC jämfört med XC60?

Egentligen vill jag ha SUV för jag gillar att sitta högre upp, men annars talar mycket för en V90 CC D4 t.ex..
Isseman skrev: mån 03 mar 2025, 15:54
Jag har kollat lite och jämfört i liknande trådar.. Vad är era main takes på V90 CC jämfört med XC60?

Egentligen vill jag ha SUV för jag gillar att sitta högre upp, men annars talar mycket för en V90 CC D4 t.ex..
har du närheten av t.ex. någon Volvo Verkstad? eller en firma som har en V90CC så kan du ju provsitta/eventuellt provköra och se. Jag tänker mig V90CC är ju högre än en v90(dom är låga från fabrik) men V90CC har ju högre markfrigång samt rymmer mer bagage-storlek än XC60.
Ang garantin via volvoförsäkringen din far nämnde är det nog Volvias motor och elektronikförsäkring, bilen ska vara nyare än 8år och den täcker fram till 17000mil, och minns jag inte helt galet så är den förlängningsbar till 20000mil mot en slant, skönt å ha om nåt havererar, hellre en självrisk än en ny växellåda eller ett hybridbatteri :-D
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]