Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
Filippo76 skrev: ons 26 jun 2024, 23:03
TroyXC skrev: sön 23 jun 2024, 22:02 Kul!
Sett dig i trådarna, skönt att det löste sig med nedladdningsproblemet :)
Fick du igång Kör journalen?

Har du möjlighet till laddning hemma?
Japp, det hoppade igång när jag gjorde systemåterställningen. Har laddbox hemma, då jag haft elbil innan.

Har ett nytt problem nu, ibland efter ett kort stopp så kopplar den inte upp sig igen utan allt är offline dvs kartan och allt annat. Navigeringen hoppar ur och den kan inte hitta bilens position helt plötsligt. Uruselt med andra ord.
Detta är något jag år kolla upp.

Något annat är att jag har ett ljud (skorrande/molande) som i mitt tycke låter som ett dåligt hjullager, men bilen har bara gått 200 mil så det känns orimligt. Men jag vill veta vad detta ljud är, kommer inte från varken däck eller bensinmotor.
Kan det vara elmotorn?
av Filippo76
LazerHawke skrev:
Filippo76 skrev: ons 26 jun 2024, 23:03
TroyXC skrev: sön 23 jun 2024, 22:02 Kul!
Sett dig i trådarna, skönt att det löste sig med nedladdningsproblemet :)
Fick du igång Kör journalen?

Har du möjlighet till laddning hemma?
Japp, det hoppade igång när jag gjorde systemåterställningen. Har laddbox hemma, då jag haft elbil innan.

Har ett nytt problem nu, ibland efter ett kort stopp så kopplar den inte upp sig igen utan allt är offline dvs kartan och allt annat. Navigeringen hoppar ur och den kan inte hitta bilens position helt plötsligt. Uruselt med andra ord.

Något annat är att jag har ett ljud (skorrande/molande) som i mitt tycke låter som ett dåligt hjullager, men bilen har bara gått 200 mil så det känns orimligt. Men jag vill veta vad detta ljud är, kommer inte från varken däck eller bensinmotor.
Kan det vara elmotorn?
Vet inte ännu, men ljudet uppstår från 80-120 km/h
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Filippo76 skrev:
LazerHawke skrev:
Filippo76 skrev: ons 26 jun 2024, 23:03 Japp, det hoppade igång när jag gjorde systemåterställningen. Har laddbox hemma, då jag haft elbil innan.

Kan det vara elmotorn?
Vet inte ännu, men ljudet uppstår från 80-120 km/h
om det inte är däcken och bensinmotorn så bör det ju vara elmotorn? slagit av ac? den avger ju ett visst ljud? mest för att utesluta dvs
Användarvisningsbild
av LazerHawke
TroyXC skrev: tis 25 jun 2024, 21:10 Tack för bilderna!
Hepp, saknar den förvaringen i min bil. Det var ju typiskt :/
Hej jag frågade precis en säljare han sa att laddhybriderna saknar förvaringen under baksätet det är endast icke laddhybrider som har denna förvaringen :-)
av TroyXC
Första långresan gjord i helgen, 50mil+ tur och retur.
Var sjukt nyfiken på hur bilen skulle fördela elen samt bränsleförbrukningen..
Blev inte besviken!
Knappade in destinationen samt hemmet som slutmål och bilen sparade elen till små samhällen och cruisa bensin på motorvägen, helt makalöst bra funktion :-D
Snitt förbrukning på hela resan 0,56l/mil.
Då tappade den Googlefunktionen ett par gånger och gick genast över på el trots hög hastighet, så ja fyllde på lite via "ladda" under ett par mil, vilket ökade förbrukningen just då till 0,61.

Grymt imponerad ändå.
Stor, tung, hög bil med mycket luftmotstånd och 350hk i omkörningar landar hemma på 0,56 och 2km kvar i batteriet efter 50 mil.

Nåt ja oxå noterade var att förutom ett toastopp behövdes inga "bensträckare", fick varken ont i rygg eller stela ben, satt sjukt bra under hela resan..

Tummen upp Volvo!
av TroyXC
En funktion till jag fann oerhört tillfredsställande var att ja kunde sitta hemma i soffan med Google maps i mobilen och planera resan, sen skicka den till bilen och dagen efter när det var dags för avfärd var det bara att hoppa in, starta och vips, rutten redo.

Får nästan gåshud av detaljer som detta.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
TroyXC skrev: sön 30 jun 2024, 10:05 En funktion till jag fann oerhört tillfredsställande var att ja kunde sitta hemma i soffan med Google maps i mobilen och planera resan, sen skicka den till bilen och dagen efter när det var dags för avfärd var det bara att hoppa in, starta och vips, rutten redo.

Får nästan gåshud av detaljer som detta.
Bra funktion då kan man planera rutten i lugn och ro utan stress och mindre risk att missa något :-)
Användarvisningsbild
av Swehiort
TroyXC skrev:Första långresan gjord i helgen, 50mil+ tur och retur.
Var sjukt nyfiken på hur bilen skulle fördela elen samt bränsleförbrukningen..
Blev inte besviken!
Knappade in destinationen samt hemmet som slutmål och bilen sparade elen till små samhällen och cruisa bensin på motorvägen, helt makalöst bra funktion :-D
Snitt förbrukning på hela resan 0,56l/mil.
Då tappade den Googlefunktionen ett par gånger och gick genast över på el trots hög hastighet, så ja fyllde på lite via "ladda" under ett par mil, vilket ökade förbrukningen just då till 0,61.

Grymt imponerad ändå.
Stor, tung, hög bil med mycket luftmotstånd och 350hk i omkörningar landar hemma på 0,56 och 2km kvar i batteriet efter 50 mil.

Nåt ja oxå noterade var att förutom ett toastopp behövdes inga "bensträckare", fick varken ont i rygg eller stela ben, satt sjukt bra under hela resan..

Tummen upp Volvo!
Har samma erfarenhet vid långkörning, men med 60 mil med nästan bara motorvägsfart hamnar min förbrukning på strax under 0.7 men fortfarande bra tycker jag.
Google Maps funkar bra när man frågar "var är nästa rastplats?" eller "kör till nästa Mc Donalds", och man får en lista att välja på.

Mysko att den "tappar Google".... Rapportera det till support via Volvo appen i din telefon så brukar dom återkomma snabbt med tips.

Är inne på mitt 3e år med V40 201[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]