Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade samma symptom i min late 2022 vid ca 1200 mil, med missljudet samt att man även kunde känna av det i chassit. Uppstod vid start från stillastående men räckte även med ”motorbroms”/inbromsning följt av gaspådrag för att framkalla det.
Hördes framförallt när drivlinan var varm. Även i mitt fall blev det byte av elmotorn.
henrikk skrev: lör 02 mar 2024, 20:26 Hade samma symptom i min late 2022 vid ca 1200 mil, med missljudet samt att man även kunde känna av det i chassit. Uppstod vid start från stillastående men räckte även med ”motorbroms”/inbromsning följt av gaspådrag för att framkalla det.
Hördes framförallt när drivlinan var varm. Även i mitt fall blev det byte av elmotorn.
Tack! Ja idag kände jag av det vid motorbroms och sen pådrag. Blir en tur till verkstaden för koll.
När jag hade inne min bil här i april så hittade de ingenting. De bekräftade dock att de haft andra bilar inne där de bytt elmotorn.
Ljudet har försvunnit nu, men jag tror det är pga det varmare vädret. Skall ta det en runda till med verkstaden efter sommaren eller när det kommer tillbaka. Intressant det där med slitdelen -om det är ett glapp så kan det ju tänkas lösas med en bättre slitdel.
nobba75 skrev: tis 04 jun 2024, 10:45 Var inne idag med samma diagnos, dock inget byte av motor utan de säger sig ha en annan lösning (billigare för Volvo såklart) där de byter någon slitage-del, rengör och smörjer. Låter som en quick-fix som snart kommer börja jäklas igen, eller vad tror ni andra? Någon annan som fått samma besked?
Kan ju vara så att de nu identifierat felet, tagit fram en bättre detalj så det håller, de med bytta elmotorer kanske har ursprungliga detaljen och får problem igen.
Hänt på min bil två gånger nu på 9000mil, första gången byte dom ut elmotorn helt och hållet medans nu senast (förra veckan) byte dom ut nått typ av lager som jag förstod det. Har fungerat bra hittills utan att det klonkar.

Enligt pst på bilia är detta är jätte problem som dyker upp mer och mer.

Min bil är en v60 t6 2022 late
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]