Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kenneths skrev: sön 18 jun 2023, 20:09 Så här är det:
Bilens dator tar hänsyn till hur bilen har körts den senaste tiden. Har man kört snålt / långsamt de senaste dagarna sedan bilen laddades full utgår datorn / laddmätaren att även nästa period blir likadan dvs man får många mil på el. Har man däremot kört hårt / fort / haft hög förbrukning tror datorn att man fortsätter köra så och visar då färre mil på ren el vid fulladdat batteri.
"Smart" AI kanske? Bilen borde för egen del ge tusan i att "tro" hur man kommer köra baserat på tidigare körningar. Tycker jag. Kunde gott finnas en valmöjlighet i inställningarna i centerdisplayen om man vill ha denna "finess" och anser sig hjälpt av den.
perhall skrev: mån 19 jun 2023, 01:00 Vet inte vad fördelen är med att inte ta hänsyn till tidigare körning. Den lär ju vara mer lik framtida körning än WLTP-normen
Allt här i världen behöver inte ha en fördel för att man skall vilja göra ett visst val. Valmöjligheten är det jag efterfrågar. Det finns många val Volvo gör åt oss utan valmöjlighet. Somliga ger fördelar somliga kan ge nackdel anser jag, somliga kanske inte spelar nån roll, men jag vill kunna göra val själv om det är möjligt, inte bara godta det som någon anser bäst för mig, i det här fallet att bilen skall förutse något om en framtida körning. Den hjälpen de har med denna funktion kan man undra hur värdefull den är, mycket annat påverkar hur långt man kommer på el. När min Volvo var ny kom jag uppåt 50 km på ren el om jag körde under ganska optimala förhållanden, idag knappast ens 40 km under liknande förhållanden, ca 22 månader senare. Jag kör mestadels 80 km/h eller saktare på landsväg. Bilen kanske "lärt sig" hur jag kör och bara ger mig nuvarande ungefärliga körsträcka på el för framtida körningar?
B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]