Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har CTA och 360-kameran (tror de använder samma kameror/sensorer, åtminstone delvis?), och har samma problem som TS, när jag backar upp för min uppfart tvärstannar bilen regelbundet, man tror man kört på något.

Ibland är funktionen väldigt bra, när man ska fickparkera och det kommer ett fyllo på en cykel...
Jag har BLIS (Blind Spot Information System) och CTA (Cross Trafic Alert) samt RAB (Rear Auto Brake) på min V90. Parkeringsvarnare bak+fram och backkamera (men inte 360-graders kamera). Det händer titt som tätt när jag är ute på lite sämre vägar och skall kanske backa och det är lite högre grässtrån bakom bilen, tvärnit när jag backar mot sånt. När bilen var ny och jag inte hade nån erfarenhet av den här automatiska bromsningen när man backar och nåt "hinder" finns bakom bilen så trodde jag flera gånger jag backat in i nån stor sten eller nåt sånt. Men så hoppa jag ur bilen och konstatera det bara var några höga grässtrån eller nån liten gren som hängde ut från nån buske. När bilen bromsar med de här hjälpsystemen sker det blixtsnabbt och lite brutalt. Är väl tvunget till det om det verkligen är fara å färde, typ en bil som kommer åkande bakom bilen och jag försöker backa ut då. Nu är jag van men har man passagerare med blir det verkligen en överraskning för dem om systemet tvärbromsar när man backar.
Upptäckte denna "funktion" I helgen när jag skulle sjösätta båten. Har inte någon elanslutning då jag kör 300m på grusväg med båtkärran.

Båtrampen är lång och bilen tvärbromsa 5-6 gånger och jag fattade inte varför.

Min förra xc60 my21 betedde sig inte såhär.
Min Volvo gör samma sak. Det räcker om någon går 50 meter bakom bilen så får den för sig att bromsa så hårt den bara kan. :(
Samma i min V90. Undrar fortfarande om inte funktionen går att stänga av permanent? Jobbigt att komma ihåg att stänga av den varje gång man startar bilen.

Min bil verkar tro att brevlådan plötsligt ska slänga sig ner bakom bilen när jag backar ut från uppfarten hemma.
Blev också varse denna funktion då jag bara skulle flytta mitt släp och inte hade pluggat in kontakten…

Kan det vara skadligt eller slitsamt för bromsar/hjulupphängning med en sådan tvärnit? Något i bilen som tar stryk av det?
Min XC60 MY22 gör så också när jag backar in i garaget och den visar rött i backkameran, men om jag backar riktigt långsamt tvärnitar den bara om jag kommer inom någon dm från hindret. Så jag har lärt mig leva med detta genom att backa långsamt. Det är ju trots allt en bra funktion.

När jag har cykelhållare där bak stänger jag av ljudsignalen med en knapp som kommer upp i backkameran, så jag behöver inte leta runt i menysystemet - knappen kommer upp direkt.

Jag vet inte hur det är med golvet. Det ä[…]

Fjäderbrott xc70 2016

Båda mina bakfjädrar gick av rätt […]

Om du vill vara säker på att du har jor[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Åker man omkring med en trasig drivaxeldamas[…]