Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fitur skrev:Jag börjar fundera på om de tagit med kostnaden för torkarblad och kontrollen av fjädring som jag bad om. Bromsvätska kan omöjligtvis kosta 1900kr.
När Bilia bytte bromsvätska på min bil för 3,5 år sedan kostade det horribla 1595kr. Mycket möjligt att dom höjt priset ännu mer sedan dess!
Volvoverkstaden i min stad (Ystad) tog 995kr i höstas när jag fick bytt för andra gången på samma bil.
Bilia är nog världsbäst på att kunna ta betalt, det är min erfarenhet.
Varför inte höra hos någon mindre verkstad vad dom tar för ett byte? Behövs verkligen inte göras på en märkesverkstad.
Där jag servar tar de 900kr för att byta bromsolja, snart 2 år sedan så den kostar väl 1000kr nu. Allt annat är ockerpriser kan jag tycka och så pass att man kan ta ledigt en fredag efter lunch och åka och byta någon annan stans ;-) Kollade runt 2018 när jag utan att fråga lät en Bilia byta, de tog ca 1500kr då... Kollade för nyfikenhetens skull runt och de flesta vettiga verkstäder tog ca 800-1200kr. Men att byta vart annat år behövs sällan för de flesta, däremot bör den mätas vid ett ok då
Chreks skrev: ons 05 apr 2023, 20:27 Volvo rekommenderar byte av bromsvätska vartannat år. Ingår ej i ordinarie serviceprogram.
Den rekommendation är rent av överdrivet. Finns inte en chans att någon gör det vartannat år.. helt ärligt har jag inte ens bytt bromsvätske sedan fabrik och dom 10år jag ägt bilen och servat på auktoriserad verkstad har dom inte ens nämnt, har alla kvitton också och kunde enbart se underhållsservice och storservice vart 3e år typ.
Här på den lokala ÅF verkstaden gör de då enbart funktmätning vid servisarna, finns ju ingen som byter vartannat år. Min är 7år nu och på senaste servicen påpekades det att halten var något förhöjd och jag rekomenderades att byta innan nästa service om 1år. Jag har aldrig bytt på någon bil jag ägt, men jag byter väl i koppen iaf så meken blir nöjd nästa år han mäter fukthalten igen.
Tack för alla svar! Till min förståelse är serviceverkstäderna klåpare och jag får helt enkelt betala om jag vill ha det ordentligt gjort och inte har någon ”vän” att förlita mig på :-D
fitur skrev: fre 07 apr 2023, 20:38 .. Till min förståelse är serviceverkstäderna klåpare..
Det kanske var att ta i men de tar förstås varje chans att kunna fakturera mer $$$ :-D
Ett tips för att underlätta bromsunderhållet när bilen börjar bli några år; om man sprayar lite olja på luftningsnipplarna och bromsslangkopplingarna varje gång man skiftar mellan S/V-hjul så rostar de inte fast. Då blir det löjligt enkelt båda att lufta/byta vätska och att byta bromsok och slangar när den dagen kommer.. När allt har rostat fast så rinner timmarna lätt iväg. Verkstäderna brukar som bekant ta ca en tusenlapp per timme.. :-/
Själv byter jag numera bromsvätska efter 3-4 år, fick faktiskt rostskador inne i oken när jag åkte lite längre än så. Så nu orkar jag inte längre lyssna på folk som påstår att vätskan inte behöver bytas, inte heller på märkesverkstans rekommendation att byta vartannat år.
Och att fuktmätning i behållaren skulle kunna berätta hur mycket fukt man har ute i oken tror jag inte heller på :P

Bränsleekonomin hänger i väldigt hög grad på att bromsoken är i perfekt kondition, det finns pengar att hämta där!
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]