Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft min nu lite över ett år (2021 V60 T6 recharge) och har redan nu tappat 2-3km per laddning. Vid leverans kunde jag ladda fullt dvs 40km (45km pure). Nu laddar den ENDAST till 37-38km (42-43km pure). Fortsätter detta så har jag om 5 år förlorat ungefär 15-20km totalt vilket jag inte tycker är ok.

Jag har just dryga 45km till jobb. Större delen av denna strecka är motorväg med 100-110km/h. Den har ännu inte räckt om jag följt gällande skyltning dvs 110 med omkörningar av t ex lastbilar eller andra bilar som inte följer skyltad hastighet. Kör jag däremot 100km/h hela vägen och inte kör om så kan den räcka till jobbet. Vinter är inte ens att diskutera dessvärre. Tar slut efter dryga 30km.

Så njae...jag är inte imponerad över prestandan i just min bil. Men jag får ha den 1½ år till som det ser ut nu. Får se om den tappar så mycket framåt som den nu gjort på ett år.

Bilen passar nog den som pendlar i stad och inte på motorväg. Drar rätt bra med bensin när batteriet är slut.
Det kommer inte fortsätta på samma sätt. Batterierna tappar i början sen stannar det av.
Om man tänkt ha sin Volvo laddhybrid rätt länge kan det vara klokt att om möjligt välja en MY22 late eller MY23 om man skall skaffa en Volvo laddhybrid. Med 18,8 kWh hybridbatteri på dessa har man förutom bra räckvidd på el även lite marginal för hybridbatteriets åldrande med något sämre kapacitet. Om jag inte minns fel gäller Volvos garanti på hybridbatteriet bara 8 år eller 16000 mil vilket som först händer. Och vad gäller kapacitet på batteriet efter 8 år så om det är 70% kapacitet kvar vid fulladdat så anses det vara OK så man får inget nytt batteri på garantin om kapaciteten är nere på 70%. Tror säkert det är mer kapacitet än så i hybridbatteriet efter 8 års bruk i de flesta fall men skulle det vara så illa har man i alla fall 70% av 18,8 kW. Hyfsat. Har själv det förra hybridbatteriet på 11,6 kWh och det känns ofta lite för litet (för mig), och om 8-10 år kanske den som äger min bil inte kan klämma ur så värst många kWh och mil ur hybridbatteriet.
Det är väl en av de större nackdelarna med laddhybrider med ganska litet batteri att med åldern blir det i regel allt mindre kapacitet i hybridbatteriet så körsträckan på el blir allt kortare. Därför är det nog för en del att föredra att redan från början ha hyfsat stort hybridbatteri. Veteranbil är det nog få laddhybrider med användbart original hybridbatteri som kommer bli, tror jag. :-)

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]