Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tråkigt, återkoppla gärna med utvecklingen. Hämtade ut xc60 t8 i början av feb. Den har varit på verkstan två gånger. Bilen blev okontaktbar så fick låsa upp med nyckeln i nyckeln så larmet gick. De bytte något litet batteri så hoppas det fungerar nu…
Wsemme skrev: fre 25 feb 2022, 07:50 Tråkigt, återkoppla gärna med utvecklingen. Hämtade ut xc60 t8 i början av feb. Den har varit på verkstan två gånger. Bilen blev okontaktbar så fick låsa upp med nyckeln i nyckeln så larmet gick. De bytte något litet batteri så hoppas det fungerar nu…
Bytte de batteri i fjärnyckeln eller nåt batteri i bilen?
Min bil var okontaktbar efter 4 dagar stillastående. Blinkade inte ens lysdiod på instrumentpanelen.
Volvo On-Call batteri byts ut (batteriet under bagagegolv). Ingen vet vad som hände.
Det står i manualen:
”Om huvudbatteriet blir strömlöst används Volvo On Calls reservbatteri för att systemet fortfarande ska kunna nyttjas.”
Men, varför huvudbatteri blev urladdat, var det kanske något mjukvarurelaterat fel – fortfarande ingen som vet !?
WalterA skrev: fre 25 feb 2022, 11:21 Min bil var okontaktbar efter 4 dagar stillastående. Blinkade inte ens lysdiod på instrumentpanelen.
Volvo On-Call batteri byts ut (batteriet under bagagegolv). Ingen vet vad som hände.
Det står i manualen:
”Om huvudbatteriet blir strömlöst används Volvo On Calls reservbatteri för att systemet fortfarande ska kunna nyttjas.”
Men, varför huvudbatteri blev urladdat, var det kanske något mjukvarurelaterat fel – fortfarande ingen som vet !?
Tips (du kanske vet det redan): så länge Hybridbatteriet laddas (med laddsladden) så laddas också 12-volt startbatteriet. Går förstås ladda 12-voltbatteriet med en vanlig batteriladdare men det kan vara bra att köra upp lite kapacitet på hybridbatteriet och sen ladda hybridbatteriet så får man laddning på 12-volt startbatteriet också.
Jag fick meddelande för ett tag sen att laddnivån var låg (i startbatteriet) för jag hade en dag använt bensinvärmaren väldigt mycket så det hade väl tärt på 12-volt startbatteriets laddnivå av alla starter av bensinvärmaren. Men sen jag kört några mil på Pure (bara el) körläge och satt bilen på laddning så laddades 12-volt startbatteriet upp sig igen och har sen dess funkat utan nån varning om låg batterispänning på startbatteriet.
@bem, Jajamänsan, det vet jag och försöker lära mig mer om alla funktioner…manualen är inte tillräckligt.
Den som är konstigt i den hela är att bilbatteri har återhämtat sig så fort. Efter att volvoassistanskille väckte bilen med starthjälpbatteri körde jag bilen i ca. en timme. Nästa dag besökte jag volvoverkstad. Huvudbatteri hade mer en 80%, så datorprogrammet tillåter inte batteritestet. (dvs. batterihälsa är bra)
Frågan är vad är det som gjorde att systemet började använda volvo on-call batteriet?
Om huvudbatteri var helt urladdat, hur kunde bilen hinna ladda batteriet 80 % på lite mer än en timme?
Har gjort många olika batterimätningar efter detta, allting fungerar och ser bra ut.
Nästa steg är att parkera bilen i garaget några dagar och se om det händer igen.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]