Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Personligen så tycker jag att en ny bil, är en ny bil, en sån simpel funktion som att starta värmaren via en app (finns ingen fjärr...) ska bara funka. Inga trix, work-arounds eller något annat special lösning ska behövas. Har sett andra fel i appen, som t ex helt felaktig räckvidd och andra småsaker men inget lika störande som att inte få igång värmaren.

En gång förra veckan fick jag inte starta värmaren pga bilen är olåst. Men jag låste då bilen med nyckeln (stod nära) men bilen talade aldrig om det för appen, för när jag efter 5-10 minuter igen försökte starta värmaren via appen så fick jag samma svar att bilen är olåst.
Sjogerstaddave skrev: ons 02 feb 2022, 07:50 Personligen så tycker jag att en ny bil, är en ny bil, en sån simpel funktion som att starta värmaren via en app (finns ingen fjärr...) ska bara funka. Inga trix, work-arounds eller något annat special lösning ska behövas. Har sett andra fel i appen, som t ex helt felaktig räckvidd och andra småsaker men inget lika störande som att inte få igång värmaren.

En gång förra veckan fick jag inte starta värmaren pga bilen är olåst. Men jag låste då bilen med nyckeln (stod nära) men bilen talade aldrig om det för appen, för när jag efter 5-10 minuter igen försökte starta värmaren via appen så fick jag samma svar att bilen är olåst.
Håller med dig men verkligheten ser nog ut ungefär som folk beskriver t.ex. här. Ny version å Volvo Cars appen, ny version av mjukvara i bilen, ta bort appen och återinstalletra på en Senus bil (på en Google-bil åker man på Fabriksåterställning med ganska mycket extrajobb om man tar bort appen och skall installera den igen, inget jag nog rekommenderar för jag vet av egen erfarenhet) är exempel på saker som kan göra att bilens funktioner och appen kan lira lite bättre. Pratar bara om min erfarenhet. En bil som man hämtar från skylten så att säga splitter ny är ingen garanti för att det mesta i bilen inkl. ev. app kommer funka fullt ut. Med tiden kanske det rättar till sig med uppdateringar. Jag bortser i resonemanget från hårdvarufel som det i och för sig kan vara.
Har man problem med Volvo Cars appen är nog bäst att kontakta Volvo support så får ni hjälp. Det har jag gjort några gånger både via mail och ringt en gång. De är hjälpsamma enligt min erfarenhet.
bem skrev:Ibland har det funkat på min V90 att först låsa upp, sen låsa bilen, därefter starta värmaren i bilen (eller fjärrstarta bilen). Antar upplåsningen/låsningen väcker liv i bilen. Värt prova, kanske kan funka för fler.
Tyvärr funkar det inte att låsa upp bilen med appen heller när den är avstängd. Däremot går det bra att låsa den när bilen varit igång:-)
rogsme skrev: ons 02 feb 2022, 09:42
bem skrev:Ibland har det funkat på min V90 att först låsa upp, sen låsa bilen, därefter starta värmaren i bilen (eller fjärrstarta bilen). Antar upplåsningen/låsningen väcker liv i bilen. Värt prova, kanske kan funka för fler.
Tyvärr funkar det inte att låsa upp bilen med appen heller när den är avstängd. Däremot går det bra att låsa den när bilen varit igång:-)
Skumt problem. Jag skull nog satsa på att ringa Volvo supporten. Ring när du kan vara vid bilen ifall de vill du testar och kollar vad som händer vid och i bilen.
https://www.volvocars.com/se/support/contact-us
Har varit i kontakt med Volvo Support flera gånger, och visst, dom verkar ha en hjälpsam inställning, inget fel på attityden med den man pratar med. Men resultatet blir detsamma gång på gång ändå. Man uppmanas till en massa klick, ominstallationer, klicka här, och sen där, håll inne den knappen, vänta 1 min, använd gamla designen i appen, ut och in med SIM-kort, osv osv...

Men slutar alltid i samma visa, appen har kontakt medan man håller på (då är ju bilen vaken), men när man lagt på luren och väntar 10 minuter, så har bilen somnat igen och är blir okontaktbar.

Seriöst, vad kostar att installera en klassisk eldriven värmare? 10 000:-? Just nu överväger jag ta den smällen, för man vågar väl inte hoppas på att Volvo bjuder på det bara för att appen är strular (inte för att jag är pepp på lägga ut en massa tusen för att Volvo strular, men vad gör man? Jag börjar bli desperat)
Jag pratade precis med supporten och de säger att det finns ett känt problem från 14/1. Det finns mängder med inrapporterade fall men de har ännu inte fått fram någon lösning. Supportens uppfattning är att det "ska lösa sig av sig själv", dvs bilen ska inte behöva uppsöka en verkstad. Alltid en tröst att det är känt och att det arbetas med en lösning. Samtidigt frustrerande att det ska vara så svårt med "lite enkel kommunikation".
Vertycop skrev: ons 02 feb 2022, 14:18 Har varit i kontakt med Volvo Support flera gånger, och visst, dom verkar ha en hjälpsam inställning, inget fel på attityden med den man pratar med. Men resultatet blir detsamma gång på gång ändå. Man uppmanas till en massa klick, ominstallationer, klicka här, och sen där, håll inne den knappen, vänta 1 min, använd gamla designen i appen, ut och in med SIM-kort, osv osv...

Men slutar alltid i samma visa, appen har kontakt medan man håller på (då är ju bilen vaken), men när man lagt på luren och väntar 10 minuter, så har bilen somnat igen och är blir okontaktbar.

Seriöst, vad kostar att installera en klassisk eldriven värmare? 10 000:-? Just nu överväger jag ta den smällen, för man vågar väl inte hoppas på att Volvo bjuder på det bara för att appen är strular (inte för att jag är pepp på lägga ut en massa tusen för att Volvo strular, men vad gör man? Jag börjar bli desperat)
Min erferenhet med Volvo On call appen på min förra V70 MY14 var att nästan alla problem med att starta värmaren hade sin orsak i "andra änden" (dvs i Volvos ände, inte i min bil eller i min mobiltelefons app). Jag hade den bilen från dec. 2013 till aug. 2021. Den bil jag har idag som jag använt sen aug 2021 har Volvo Cars appen strulat mycket mer än med förra bilen och Volvo On call. En ominstallation av appen (som krävde Fabriksåterställning av hela bilens mjukvara eftersom det är en Google-bil) och samtidigt uppgraderades mjukvaran i bilen och efter det har Volvo cars appen funkat rätt bra. Dock på senare tid har det varit lite strul med appen, laddstatus på hybridbatteriet visas inte längre, Lås/Lås upp funkar bara ibland, Starta värmaren har inte gått på nån vecka (provade nyss, sitter 10 meter från bilen med mobilen men det blev "Det gick inte starta Klimatanläggningen"). Det är bara vänta, oftast kan man inte göra så mycket själv för att få appens funktioner att fungera igen om det funkat tidigare. Enligt min erfarenhet. Jag sitter lugnt i båten och väntar, jag ändrar inget i min ände nu. Så får vi se om det börjar funka framöver. Jag får gå ut i bilen och direktstarta värmaren (bensinvärmaren i mitt fall) om jag vill ha nån värme innan jag sätter mig i bilen för närvarande. That's life with Volvo helt enkelt. Kanske kan bli bättre framöver, jag hoppas på det. Men snart är det vår och då behöver jag inte bensinvärmaren tack och lov. Men vore behagligare nu när det är kallt ute om det gick starta värmaren från Volvo cars appen.
rogsme skrev: ons 02 feb 2022, 15:02 Jag pratade precis med supporten och de säger att det finns ett känt problem från 14/1. Det finns mängder med inrapporterade fall men de har ännu inte fått fram någon lösning. Supportens uppfattning är att det "ska lösa sig av sig själv", dvs bilen ska inte behöva uppsöka en verkstad. Alltid en tröst att det är känt och att det arbetas med en lösning. Samtidigt frustrerande att det ska vara så svårt med "lite enkel kommunikation".
Låter logiskt, det var den 14 min började strula.

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]