Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Förlåt!
Jag hade misstolkat det lite :-D
Användarvisningsbild
av Zanders
Haha, fan också. Blev ju lite glad där ett tag :-D Ska oavsett bli spännande att se skillnaden och skönt att slippa bränslevärmaren faktiskt.
av Wsemme
När har ni andra som beställt fått prel leverans?
Best i november har leverans mitten april.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Zanders skrev:@Lockis, Hmm, är det ISG du tänker på? Den har alltid suttit där på TE/Recharge men möjligt att de nyttjar den mer nu kanske, svårt att se hur mycket drivning den kan bidra med när den bara har ca 20-25hk om de nu inte har pumpat upp den också?
enl AMS så är främre elmotor (ISG?) 54hk ist för 46hk
av perhall
Ja, måste vara ett jättelyft, AWD i T8 (/T6) innan uppgraderingen är rätt kass, om än bättre än i t ex Lexus. Elmotorn är för klen för bilen, bensinmotorn hoppar in alldeles för ofta. Jfr. t ex RAV4 som går riktigt långt och bra på el med stark motor - och nu även Volvo
av Wsemme
Zanders skrev: mån 13 dec 2021, 22:12 @Wsemme, Beställde i slutet av september och har just nu v13 som prel leverans.
Lång väntan :-)

Borde komma ut lite fler utförligare tester snart tänker jag.
Användarvisningsbild
av Phyxius
Beställde 15 september. Hade först beräknad leverans v10 men fick den just flyttad till V12.
av swethompa
Nu har jag fått lite mer erfarenhet av bilen.
Jodå, det kommer värme, om än lite mindre när jag kö på ren el.

Den elektriska värmaren gör ett bra jobb, bilen blir snabbt isfri när man väljer att förvärma den, även utan kabel i. Undrar om inte el bakrutan är igång för att göra den isfri, i alla fall så blir den isfri med! Tycker den är snabbare än den dieselvärmare jag har haft i de andra bilarna. Den tar säkert någon kilometer men det är ok.

Har inte upplevt några problem på vinterväg, systemet fungerar bra när jag kör på el, och elmotorn gör själv jobbet så länge det finns ström och även i farter kring 100 km/h.
Har provat dra på lite vid start, med eldrift, och om det är halt så, är sköter systemet det, inte någon sladdrisk, och inte mer förlust än jag hade med de dieseldrivna, kommer alltid iväg snyggt, känns tryggt! Bilen ligger väldigt bra på vägen känns oerhört stabil även med ren eldrift även på vinterväg med snö och is. I B läget är det extra roligt att reglera med gaspedalen och få bra retardation i stället för använda bromspedalen!

Startar från varmgarage med fulladdat batteri och gjorde (på el) mina 34 km, en tur på 6 km i en fart på 40 km/h sedan en tur på 28 km båda resor är tur och retur, med fart på 80-90 Km/t. Två starter med el värmaren vid minus 6 grader (4 minuter var) och hade då 23% kvar i batteriet och enligt bilen 14 km kvar att köra på ren el. Kör just denna sträcka de allra flesta dagarna om året, så jag är nöjd att det fungerar på ren eldrift!

Har inte haft något problem med Google systemet. Tycker det är mycket bra och en klar uppgradering från tidigare system. Saknar dock det lilla vredet på mittkonsolen för att ställa körläge, lite omständligare att gå in i menyn. Hade inte varit fel med Bliss, men det kan jag leva utan. Har min 360 Kamera och den är jag så förtjust i.

En mycket bra bil, väl värd att vänta på!
av Wsemme
Oj det låter ju som en riktigt bra range dem fått till på ren eldrift. Vad har du för däck och tum på vintern?

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset