Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Så ser det ut på alla vågar jag påstå. Såg det på -21. Kollat på några till. Har ju ingen betydelse alla idag och på många år. Men inför framtiden är det bekymmersamt. Slarvigt/snålt av Volvo att göra så. De vet ju hur rostskydd borde vara. De platserna liksom fram och bakvagnsramarna är i behov av rostskydd. Jag har sprutat tunnflytande rostskydd in i skrymslen och vrår och utanpå obehandlade ytor. Sen sprayar slitskydd på de ytor som är blottade. Tror det gör underverk. Till sommaren blir det att demontera innerskärmarna och rostskydda där med.
av Kenneths
Precis alla nya Volvo from årsmodell 2017 har ett dåligt rostskydd och måste rostskyddsbehandlas snarast. Jag sprutar rå linolja på hela underredet / balkar / dörrar mm. Jag köpte en tryck kompressor på Biltema och en oljespruttillsats som jag använder.

Behandlingen görs på sommaren då det är torrt och helst låta bilen stå stilla några dagar så att linoljan torkar.

Det är superviktigt att man tvättar hela bilens kaross efter linoljesprutningen eftersom då linoljan har torkat efter några dagar sitter den så pass hårt att det knappt går att ta bort den.

Bättre rostskydd än rå linolja finns absolut inte. Har sprutat mina bilar på detta sätt sedan ca 30 år tillbaka med utmärkt resultat, även bilbesiktningen reagerar på att mina gamla Volvos är helt rostfria.

Min nya Volvo XC60 T8 Recharge -25 sprutades självklart i somras / juni månad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Förutom att spraya inuti balkar så behöver man identifiera alla "lersamlarhörn" på undersidan och se se till att rensa dessa minst vartannat år.. Om det t.ex. finns hål utan gummipluggar i balkar så kommer det att samlas smuts där som sen binder fukt. Perfekt grogrund för rost. :oops:

Nu åker jag gamla P80, här är de värsta lersamlarna. En del har antagligen gått i arv till nyare årgångar ;-)
1. Framskärmens insida, hörnet där "bågen" ansluter mot stötfångaren. Går att komma åt underifrån eller om man tar ur blinkerslyktan
2. Framskärmens bakre nederkant (syns från dörrglipan om man öppnar framdörren)
3. Innanför främre stänklappen
4. Innanför plastkåpan som täcker tröskellådan; bakre 50 cm fylls med lera
5. Runt fästena till bakre stötfångaren och i ändarna på aluminiumbalken inne i stötfångaren.
6. Inuti i "kattklon", dvs fästet till bakaxeln.
7. Inuti bakaxelns rörkonstruktion, ändarna framtill
8. Uppepå mellersta och bakre ljuddämpare samlas centimetertjocka smutslager.
9. Nedre fjädersätet på fjäderbenen fram. Tallriken behöver grävas ur och sen häller man på lite olja. Då håller den längre än stötdämparen :-)
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]