Förutom att spraya inuti balkar så behöver man identifiera alla "lersamlarhörn" på undersidan och se se till att rensa dessa minst vartannat år.. Om det t.ex. finns hål utan gummipluggar i balkar så kommer det att samlas smuts där som sen binder fukt. Perfekt grogrund för rost.
Nu åker jag gamla P80, här är de värsta lersamlarna. En del har antagligen gått i arv till nyare årgångar
1. Framskärmens insida, hörnet där "bågen" ansluter mot stötfångaren. Går att komma åt underifrån eller om man tar ur blinkerslyktan
2. Framskärmens bakre nederkant (syns från dörrglipan om man öppnar framdörren)
3. Innanför främre stänklappen
4. Innanför plastkåpan som täcker tröskellådan; bakre 50 cm fylls med lera
5. Runt fästena till bakre stötfångaren och i ändarna på aluminiumbalken inne i stötfångaren.
6. Inuti i "kattklon", dvs fästet till bakaxeln.
7. Inuti bakaxelns rörkonstruktion, ändarna framtill
8. Uppepå mellersta och bakre ljuddämpare samlas centimetertjocka smutslager.
9. Nedre fjädersätet på fjäderbenen fram. Tallriken behöver grävas ur och sen häller man på lite olja. Då håller den längre än stötdämparen

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66000 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?
Nedräkning till service #34! Besiktningen avklarad utan anmärkning, hurra
