Subbasen (med inbyggt slutsteg) är också lätt att montera. Man måste ta ur den formpressade insats som normalt ligger som skydd (borttagen på bilden) för att få plats med subbasen. Fick skära bort en liten bit av skumplasten med en kniv men i stort sett passade den direkt. 12V finns ju nära då batteriet är precis bredvid. Till subbasen medföljer en kabelstam som bla innehåller högnivåkablar för inkoppling på bilens original högtalarsignal. Jag löste det genom att dra den under baksätets ryggstöd, via höger sidas golvlist, via en befintlig glipa i golvmattan vid passagerarstolen och vidare till slutstegets högtalarutgångarar. Jag kopplade in de på bakhögtalarnas utgång dvs jag tjuvade signalen utan att kapa bort matningen till bakdörrarna. Det är alltså inte inkopplat via lågnivå då det är mer komplicerat. Jag tror att slutsteget matas via optisk signas så den går inte att "tjuva" lika lätt. Befintligt slutsteg levererar ganska bra med effekt till de 4 kanalerna och eftersom subbasen har ett eget inbyggt slutsteg blir det ganska bra tryck totalt ändå. Framförallt blir det ett mycket bättre ljud med luftigare diskant, tydligare mellanregister och en midbas som nu faktiskt hörs från dörrarna. Dörrarnas basar är inte filtrerade mot bas så de spelar fullt register och låter mycket bra. Sen används subbasen endast som extra botten i ljudet. Upplösningen av ljudbilden är markant bättre än originalet. Nu är det kul att lyssna på musik i bilen igen.
Slutsteget under passagerarsätet 20200406_174639.jpg (473.16 KiB) Visad 685 gånger