Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apettersson
Brainy skrev: tor 28 mar 2024, 12:44 Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte tyvärr inte problemet för mig heller.
Hur fick du bort backspegel och sensor? Finns det någon bra guide?

Har samma problem och skulle helst vilja mäta kablage+sensor själv.
av Peckham
Det här felet hade jag på min V50 från 2009. Det var precis samma fel med kablaget i dörren.
Tempen visade -10 när det var +20.
Uselt att de inte fått ordning på det.
av apettersson
Jag har dock tagit isär dörrkontakten. Sprayat stiften och kollar efter brott på kablar. Ser ingenting fel.

Så för mig verkar det vara sensorn… Ska byta den kommande vecka, så kan återkomma då.
av Nilses
Jag har ganska nyss köpt en V60 CC - 2019 som visar samma fel som tidigare nämnts. Yttertemp visar ca 6-7 grader kallare och fungerar normalt ibland. Bytt tempmätare på mekonomen verkstad, bytt backup-batteri men fel återstår. Felsökt hos Volvo i Mora och de har kontrollerat allt men finner inga fel. Alla mätvärden stämmer. Min verkstadstekniker skulle ta frågan vidare högre upp. Återkommer när jag vet mer. Kan tilläggas att jag just fick laga dieselvärmaren som slutade fungera. Så just nu visar bilen rätt temp...
av apettersson
Intressant! Också bytt tempmätaren, men samma fel. Kommer ditt fel mer frekvent om du smäller igen passagerardörren lite hårt? Det är enda sättet att trigga mitt fel.

Återkom gärna när du vet mer!
av apettersson
Riktigt dåligt om man ska behöva byta kablar på en årsmodell 2022 (som min är). Det borde man ju nästan kräva goodwill för? Kablar är väl inget som ska gå sönder, någonsin typ.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
såg ett klipp från mackans garage verkar inte helt ovanligt att kablar blir skavda pga volvos val av material som skall "skydda" kablarna.

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]