Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan62 skrev: fre 21 maj 2021, 10:47 Har precis beställt en Volvo XC60 B4 AWD Diesel Mom Advanced Edt II, med dragkrok och motorläderstolar.

Idag hörde säljaren av sig med beskedet att "Då Volvo har problem med halvledare (data chip) i bilarna så har dom valt att ta bort blissen & krockvarning bakifrån."

- Blis - är ju bra att ha och något jag vill ha!
- Krockvarning bakifrån - vad är det?

Vad gör man i ett sådant här läge - priset ändrades marginellt nedåt, men det är ju kanske inte intressant i sammanhanget...

Kommentarer - råd?
Du skriver ju att du vil ha det så då är det väl till att vänta, själv valde jag bort allt vad dessa safetypaket heter då jag köpte min XC60 2016 då jag avskyr allt plingande och varnande hit och dit. Och det påverkar då inte något inbytespris iaf för min del.

Men vill du absolut ha det så måste du ju tyvär vänta,
leiwi skrev: lör 22 maj 2021, 07:48 Att inte utrustning och inköpspris skulle påverka inbytes eller försäljningspris är ju rätt naivt att tro
Något litet borde det ju påverka priser när en sån här ”chipbristbil” skall säljas/köpas. Jag vet inte vad t.ex. BLIS kostar extra eller kan värderas till, eller en backkamera eller en 360 graderskamera. Men det är klart om en bil med utrustningsnivån Expression eller Inscription (2022:a) som i normala fall skall ha ”Driver awarness” (BLIS, Cross Traffic alert och Rear collision warning), och Inscription även backkamera, saknar det på en ”chipbristbil” borde det väl påverka värdet på bilen med ett antal tusenlappar tycker jag. Och den blir väl aningens mindre attraktiv. Att en bil från början beställts med en 360 graderskamera men inte kunnat byggas med det påverkar ju inte på samma sätt eftersom det inte ingår i en viss utrustningsnivå utan är i ett tillvalspaket. Det gäller verkligen att säljare i framtiden upplyser vad som saknas för utrustning i t.ex. en ”Expression” eller i en ”Inscription” utrustad bil som omfattats av chipbristen. Och köparen kollar noga vad som skall ingå i viss utrustningsnivå på 2022:or.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Derank skrev: lör 22 maj 2021, 00:56
Stefan62 skrev: fre 21 maj 2021, 10:47 Har precis beställt en Volvo XC60 B4 AWD Diesel Mom Advanced Edt II, med dragkrok och motorläderstolar.

Idag hörde säljaren av sig med beskedet att "Då Volvo har problem med halvledare (data chip) i bilarna så har dom valt att ta bort blissen & krockvarning bakifrån."

- Blis - är ju bra att ha och något jag vill ha!
- Krockvarning bakifrån - vad är det?

Vad gör man i ett sådant här läge - priset ändrades marginellt nedåt, men det är ju kanske inte intressant i sammanhanget...

Kommentarer - råd?
Du skriver ju att du vil ha det så då är det väl till att vänta, själv valde jag bort allt vad dessa safetypaket heter då jag köpte min XC60 2016 då jag avskyr allt plingande och varnande hit och dit. Och det påverkar då inte något inbytespris iaf för min del.

Men vill du absolut ha det så måste du ju tyvär vänta,
Samma som mig, avskyr de flesta varningssystem. Köper att det kan vara bra att ha i vissa situationer, men till största del upplever jag att många sätter för stor tilltro till dessa system och därav inte håller koll själva.
BLIS är något jag stängt av i alla bilar jag haft det i, CTA - aldrig behövt eller varit i närheten av att behöva. Krockvarning bakifrån skapar bara stress då många kör som idioter och tvärnitar bakom bilen, vid plötsliga eller skymda köslut brukar jag sätta på varningsblinkers och sakta in i god tid.

Jag skulle som sagt inte brytt mig, men kanske försökt få dem att byta till akustikrutor om du inte valt till det?
bem skrev:
leiwi skrev: lör 22 maj 2021, 07:48 Att inte utrustning och inköpspris skulle påverka inbytes eller försäljningspris är ju rätt naivt att tro
Något litet borde det ju påverka priser när en sån här ”chipbristbil” skall säljas/köpas. Jag vet inte vad t.ex. BLIS kostar extra eller kan värderas till, eller en backkamera eller en 360 graderskamera. Men det är klart om en bil med utrustningsnivån Expression eller Inscription (2022:a) som i normala fall skall ha ”Driver awarness” (BLIS, Cross Traffic alert och Rear collision warning), och Inscription även backkamera, saknar det på en ”chipbristbil” borde det väl påverka värdet på bilen med ett antal tusenlappar tycker jag. Och den blir väl aningens mindre attraktiv. Att en bil från början beställts med en 360 graderskamera men inte kunnat byggas med det påverkar ju inte på samma sätt eftersom det inte ingår i en viss utrustningsnivå utan är i ett tillvalspaket. Det gäller verkligen att säljare i framtiden upplyser vad som saknas för utrustning i t.ex. en ”Expression” eller i en ”Inscription” utrustad bil som omfattats av chipbristen. Och köparen kollar noga vad som skall i gå i viss utrustningsnivå på 2022:or.
/Bo
Bilen blir ju garanterat svårsåld , då det finns och kommer att finnas bilar som har dessa säkerhetssystem/ utrustning
Volvo är ju det bilmärke som alltid framhållit säkerhet , och att dom nu levererar bilar utan dessa system är en smula märkligt
Svårsåld kommer dom då inte bli som begagnade. Man kanske tappar några enstaka kunder. Det finns hur många som helst som inte bryr sig det minsta om dessa system. Så du tänker att dom inte ska bygga några bilar så länge det är brist på halvledare?

Mvh
Per
pergrein skrev: lör 22 maj 2021, 16:37 Svårsåld kommer dom då inte bli som begagnade. Man kanske tappar några enstaka kunder. Det finns hur många som helst som inte bryr sig det minsta om dessa system. Så du tänker att dom inte ska bygga några bilar så länge det är brist på halvledare?

Mvh
Per
Inte Volvos fel det är halvledarbrist och "the show must go on" förstås dvs i detta fall Volvobilar fortsätta byggas. Jag vet inte om det var i denna tråd eller i en annan tråd någon sa att till Volvo 90-serien det ännu inte komponentbrist p.g.a. chipsbristen. Volvo prioriterar tydligen 90-serien f.n.
Personligen vore det inget avgörande vid ett bilköp om ”Driver awarness” (BLIS, Cross Traffic alert och Rear collision warning), och eller en backkamera inte skulle finnas som utrustning i en Volvo. Inget jag haft hittills så inget jag skulle sakna. Har fortfarande ögon att se med så, och det har gått bra hittills. Kan nästan bli för mycket av det goda också, det är så mycket säkerhetsfunktioner i en Volvo numera och mer gå att få i de högre utrustningsnivåerna och i paket att jag själv inte kan hålla reda på allt längre. Men jag skall absolut läsa in mig på allt som finns i min nya V90 T6 Recharge Inscription som levereras snart. Det går ju lära sig nytt än även om det går lite trögt numera (är ju 59 bast...).
/Bo
bem skrev: lör 22 maj 2021, 17:45
pergrein skrev: lör 22 maj 2021, 16:37 Svårsåld kommer dom då inte bli som begagnade. Man kanske tappar några enstaka kunder. Det finns hur många som helst som inte bryr sig det minsta om dessa system. Så du tänker att dom inte ska bygga några bilar så länge det är brist på halvledare?

Mvh
Per
Förstås inte Volvos fel det är halvledarbrist och "the show must go on" dvs. i detta fall Volvobilar fortsätta byggas.

I en annan tråd sa någon att till Volvo 90-serien det ännu inte komponentbrist p.g.a. chipsbristen. Volvo prioriterar tydligen 90-serien f.n.
viewtopic.php?f=79&t=163276#p1446666

Personligen vore det inget avgörande vid ett bilköp om ”Driver awarness” (BLIS, Cross Traffic alert och Rear collision warning), och eller en backkamera inte skulle finnas som utrustning i en Volvo. Inget jag haft hittills så inget jag skulle sakna. Har fortfarande ögon att se med så, och det har gått bra hittills. Kan nästan bli för mycket av det goda också, det är så mycket säkerhetsfunktioner i en Volvo numera och mer gå att få i de högre utrustningsnivåerna och i paket att jag själv inte kan hålla reda på allt längre. Men jag skall absolut läsa in mig på allt som finns i min nya V90 T6 Recharge Inscription som levereras snart. Det går ju lära sig nytt än även om det går lite trögt numera (är ju 59 bast...).
/Bo
pergrein skrev:Svårsåld kommer dom då inte bli som begagnade. Man kanske tappar några enstaka kunder. Det finns hur många som helst som inte bryr sig det minsta om dessa system. Så du tänker att dom inte ska bygga några bilar så länge det är brist på halvledare?

Mvh
Per
Det är just av den anledningen Volvo stoppar fabrikerna nu i minst en vecka!
Det är troligen inte för att man inte kan köpa "Driver awarness" och 360 kameran, utan något mer kritisk. För du menade väl tidigare att Volvo inte kunde sälja bilar pga detta system inte gick att få.!?

Mvh
Per

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]