Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MaB70 skrev:Förtydligande för mitt inlägg:
min bil är två år i sept och det är då jag ev köper loss den (men jag måste beställa ny i maj och bestämma mig snart; har fått ett prel pris nu som skall justeras i sept).
En Volvo V60 hybrid kommer att "straffas" då det hamnar över brytpunkten med nya reglerna så den blir dyrare (igen). Om vi antar att man i praktiken inte direkt sparar bränslekostnad på en hybrid då den sörplar så mycket bensin på längre körning och att räckvidden är begränsad, så är det snarast en V60 B4 diesel som kan vara alternativet vid ny tjänstebil.
Jag har gjort en detaljerad kalkyl på att köpa loss min bil vid två år, men det är främst vad man skall sätta för procent-siffra per år på värdeminskningen som slår hårt på kalkyen.
Jag får köpa ut den till ca samma pris som Bilpriser.se anger som "pris handlare till privatperson" (med 6 mån garanti och 12 mån serviceavtal, samt ev skador åtgärdade) och detta pris är ca 18% under vad Bilia skulle sätta som bruttopris oprutat.
Jag skulle nog tappa ca 10% direkt om jag skulle sälja den privat, men därefter är ju frågan: vad tappar den per år? Kan man klara sig på 10%/ år eller pratar vi 12%, 14% eller mer?

Att beakta är ju att 3e året har den hög malus på skatten (9300 ) samt att den hamnar på 3500kr/år därefter, så egentligen skall man nog köpa en begagnad D3/D4 2018-2019 med lägre skatt, för bättre totalkalkyl.
Däcken antar jag nu skall hålla ca 4000mil i min kalkyl
Servicekostnader har jag tagit in från åf.
Adblue har jag lagt 250kr/ år så det är försumbara 20kr/ mån.
Jag tror mig hamna på ca 5500 kr/mån med nuvarande antaganden (utan bränsle) och skulle tro att en ny V60 B4 diesel hamnar på ungefär det samma när årsmodell 2022 släpps snart...så det kanske lutar åt fortsatt tjänstebil trots allt...
Jag tror du blandar ihop sakerna här.
vissa saker du frågar är ju baserat på en helt ny bil..
Skatten på 9000+ gäller ju bilar från januari 2020. Din bil blir 2 år 2021 alltså är det en 2019 och har inte 9000 i skatt.
Dina beräkningar baseras på en ny bil i övriga fall också?
Att bara ha ett 2 årigt avtal på förmånsbil är ovanligt. Kör du eget AB? Kanske värt att tänka om och köra samma bil i 3 år då? Alla kalkyler blir billigare på 3 år vad jag har sett.

Du får nog sätta dig ner och få ner allt i strukturerat format.
Du kan ju redan nu få prisuppgifter på en B4 My-22 och därför göra en vettig kalkyl på fortsatt förmånsbil eller om du ska köpa loss din nuvarande vid slutet på perioden.
Som jag sagt tidigare är det OMÖJLIGT att garantera ett restvärde på din bil, som best kan vi göra gissningar men det finns inget som säger att dessa kommer stämma om 2-3 år. Begagnat marknaden störtdök en hel del vid starten av Corona t.ex men verkar nu ha hämtat sig. Bonus/Malus verkar också påverka priserna till fördel för säljare men om det håller i sig 1, 2 eller fler år är det ingen som vet.
Hej Lockis och tack för svar,
Min bil är beställd i maj 2019 och uttagen sept 2019 och är således MY2020. Skatten är kollad senast igår vad som skall gälla via åf och 9000+ skall gälla år 3 säger de.
Nej, jag är anställd med 2årigt avtal, går ej att göra om till 3 årigt.
Jag jämför alltså vad det skulle kosta att lösa ut bilen och äga/ köra den privat jämfört med att plocka ut en ny tjänstebil i september.
I min kalkyl behöver jag estimera värdeminskningen så bra som möjligt, antingen på två år kanske, eller på fyra, osäker hur länge jag behåller den. Behöver få fram en månadskostnad att jämföra med månadskostnaden på ny tjänstebil. Har en gedigen Excel-snurra, där jag har satt en värdeminskning per år (som kan justeras). Även om det är OMÖJLIGT så behöver jag sätta ett värde – annars går det inte att få en uppfattning…
Istället för att kolla med ÅF kan du slå upp reg nr. t.ex på biluppgifter.se eller car.info Är den tagen i trafik innan januari 2020 så ska den inte ha så hög skatt.

Min D4AWD tagen i trafik december 2019 hade "bara" 5300 i skatt första 3 åren. Finner det märkligt att din D3 skulle ha högre.
Du kommer aldrig att få "rätt" månadskostnad på din uträkning. Det finns för många osäkra faktorer.

Jag brukar räkna ut tre kostnader -- bästa fall, sämsta fall och troligt fall. Det ger för mig ett tillräckligt bra beslutsunderlag. Jag brukar utgå från 55% restvärde på tre år, och linjär värdeminskning. Det är i alla fall en startpunkt -- så kan du prova med 50% och 60% restvärde också.
Titta på Blocket, kolla en modell typ V60 av gamla generationen (spelar ingen roll bara det finns mågna bilar av samma gen. utspridda på flera årsmodeller) och kolla hur mycket det skiljer i procent mellan årsmodellerna. Använd sedan det snittet som värdeminskning från månad 24-48 eller vad du nu bestämmer dig för.

Efter ett tag sjunker värdeminskningen drastiskt, jag finner det rejält osannolikt att du skulle få samma totalkostnad på din nuvarande bil 24-48 mån än en helt ny bil. Fast det beror ju på tjänstebilsvillkoren ganska mycket. För ett privatköp är det dock tydligt.
Lockis skrev: tor 18 mar 2021, 11:04
jaronsso skrev:
pergrein skrev:Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.

Mvh
Per
Nej. Det är fel.
Det gäller för bilar uttagna från 1 juli 2021.
Kanske till och med jan 2022 som Skatteverket själva vill. De vill nämligen inte ha olika värden på samma bil under ett och samma beskattningsår.
Regeringen har dock önskan om juli 2021.

Så kör du vidare med din tjänstekärra så länge du kan :)
Jag sitter lite i samma sits. Min blir tre år augusti 2022. Beroende på hur mycket jag kör i tjänsten då kanske det är meningslöst att ta en förmånsbil..
Nu beror det ju självklart på vad man har för avtal.
Men min gissning är att det går att få rimliga förmånsbilar även efter höjningen.
en ID.4 t.ex har rätt bra förmånsvärde och tror den kommer ha det även i fortsättningen.

Det verkar dessutom bli mindre påverkan ju dyrare bilen är?! Lite dubbelmoral att bara göra dem billigaste bilarna dyrare...
Nej det kommer den inte att ha, om man jämför med vad den hade om du plockade ut bilen innan årsskiftet som var.
ID.3 hade när den släpptes ett förmånsvärde på ca 2200:-
Från Januari 2021 har den ganska exakt 3000:- sedan miljöbilsbonusen försvunnit
Från Juli 2021 beräknas den ha lite drygt 4000:-
Lägg till lite "skatteverketberäknad" extrautrustning på det så blir det än mer.

Vad ID.4 kommer ha vet jag ej, men det kommer ju se mer eller mindre likadant ut för alla bilar, men som sägs, mindre påverkan ju dyrare bilen är.

En ID.3 kostar inte multum att varken köpa eller privatleasa. Men där finns det ju såklart begränsningar som du inte har på en förmånsbil. Förmånsbil är ju fortfarande ett sjukt enkelt bil-"ägande" och visst kommer det sannolikt vid många tillfällen att vara billigare än att köpa själv, men det gäller att vara mer uppmärksam.

Uträkningen som ligger som förslag ser ut enligt följande.

Summan av detta ger ett förmånsvärde:

- 29% av ett prisbelopp,
- Ränterelaterat belopp. Bilens nybilspris multiplicerat med 70% av statslåneräntan och en (0,01) procentenhet,
- Prisrelaterat belopp. 13 % av nybilspriset
- Bilens fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
- Det extra lyxbilltillägget försvinner. (Det prisrelaterade beloppet är 13% av nybilspriset)
Gissning om värdeminskning och ditt utköpspris:
Förutsättningar: Förhållandevis standardutrustad V60 D3 aut-20 köps i september 2021 av dig för 260 000 kr, mätarställning 7 000 mil.
Du säljer den september 2023 och den har då gått 14 000 mil. för 160 000 kr. 100 000/24 mån= avrundade 4 000 kr per månad i värdeminskning. Service= 12000 kr, försäkring 10 000 kr, skatt 7000 kr, reparation (ex däck) 10 000 kr
Totalt: 100+12+10+7+10=139 / 24 mån = 5 800 kr per månad.

Ja, jag skulle nog hålla med om att din egen kalkyl är fullt rimlig.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på all[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]