Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
fjohan82 skrev:Tur att det finns olika alternativ, mjuka bilar gör mig sjösjuk... :-)
Kan rekommendera att prova en Ford Crown Victoria. Hyrde en 2012 när vi gled runt i USA, gled var precis vad man gjorde. V8 och allt men en Piaggio ciao hade dragit ifrån den :)

V60cc hade varit skoj att testa, får kolla när den närmar sig att byta den dagen :)
av Robbo
Varje år gör jag åtminstone ett par längre körningar och det är Göteborg-Kalix, brukar ta 14-15h med två stopp. Jag har gjort det med både V60 och V60CC. På landsväg och motorväg tycker jag skillnaden i komfort och bullernivå är minimal mellan CC och icke-CC, men CC vinner i åkkomfort när det är farthinder, ojämn väg osv. Vägkänslan ökar och åkkomforten minskar steg för steg när man går från standardchassi till polestar enginered i V60, personligen tycker jag standardchassiet är bäst. V60CC tycker jag på totalen har bättre komfort än V60 när man har med alla typer av vägar och väderförhållanden. En bonus för långresor är också att V60CC B4 diesel med 71l tank har längst räckvidd av alla SPA/CMA.

Högfartskörning har jag gjort med olika V60s, D3, D4, T5 och T6 med olika chassin och fälgdimensioner. Alla stabila och trygga upp till toppfart men bäst var (inte oväntat) T6 med 20" och sportchassi som gick jättefint ända till 265 på mätaren.
av ThorHammer
Robbi skrev:Ja, det är något lugn som infaller sig med nya V60 CC. Man liksom slappnar av och njuter av komforten. Senast jag upplevde det var med V70 och XC70. Med den nya plattformen kom ett stressmoment, småvibbar och styvhet som gjorde att långkörning blev lite ”elektrifierat.” Jag vande mig men när jag köpte iväg med min nya V60 CC så var det liksom ”Så här ska fan en Volvo vara i komfort”.

Alltså jag kan inte annat än hävda min känsla och har ingen aning om skillnad i stötdämpare och dämpning? Hur är den vanliga V60? Är det någon som sitter på teknisk info om dämpare och fjädring? Är det kanske endast storleken som gör det?
V60CC är 8% mjukare än V60 med std-chassi.
Åkt en del i V60T6 Inscription.
Jämfört med V60CC är den något stötigare, inte mycket och aningens mer däckljud - bredare och lägre profil.
Utan akustikrutor upplever jag att det kommer lite mer vindbrus från backspeglarna.
Vägkänsla - på kurvig, slät fin väg kanske vanliga V60 har ett litet övertag, men i de hastigheter jag kör upplever jag ingen större skillnad alls.
CCns bredare spårvidd gör säkert en del för att kompensera den extra höjden.
Användarvisningsbild
av Robbi
Belladora skrev:Har du missljud vid bromspedal när du bromsar samt släpper upp broms? eller är din bromspedal helt tyst?
Åk till din ÅF och säg att du ställt frågan på ”Jag rullar” om någon mer har ljudet och ingen jävel har. Åtgärda skiten eller återköp! De vet vad ”Jag rullar” är för något då de smyger här varenda jäkel. Varenda gång jag nämnt forumet, har de backat. Det är svårt att argumentera emot då bilägare har snackat ihop sig.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jäklar körde hem från Stockholm idag. Utvilad, avslappnad och satt och njöt. Länge sedan jag var så glad över att sitta timmar i en bil. Volvo har hittat jackpott med komforten. Jag har ändå kört V90 CC i fyra år.

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]