Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andTa
Ja, det är många som blir irriterad och blinkar. Är helnöjd med rampen. VisionX. Har ställt in på "snabb". Så nu blir det bara "manuellt läge"
Men halvljusen måste jag få gjort nånting åt.
Användarvisningsbild
av js1
Hur ställer man upp ljuslängden?
av Javerhammar
Mötte min egen bil idag (jag var ute och gick), V60CC med dynamiska LED, den har ett sjukt starkt halvljus jämfört med övriga bilar som körde på samma ställe.
Den bländar inte i vanliga fall men nu kom bilarna i en lite lätt uppförsbacke som sedan övergår till en mycket svag lutning nedåt - blev alltså bländad av alla bilar :)

Tror som flera skrivit, att de är lågt ställda från fabrik/leverans.
Ska testa att ställa upp mina enligt "tio meters metoden"
Plant underlag,10m mätt från lyktorna till vägg.
Mät från marken upp till centrum lykta (många bilar har en markering i lyktglaset som man mäter ifrån) får ej överstiga det måttet från mark till kanten på ljusbilden på väggen.
Justera ej för lågt utan på måttade höjden precis ned mot 2-3cm under.
Användarvisningsbild
av perin
Javerhammar skrev:Mötte min egen bil idag (jag var ute och gick), V60CC med dynamiska LED, den har ett sjukt starkt halvljus jämfört med övriga bilar som körde på samma ställe.
Den bländar inte i vanliga fall men nu kom bilarna i en lite lätt uppförsbacke som sedan övergår till en mycket svag lutning nedåt - blev alltså bländad av alla bilar :)
Man blir mer bländad av bilar idag än bara för några år sedan. På landsvägen är det inte så farligt tycker jag utan värst är i städer under den här årstiden när det är svart och blött, med risk att missa någon mörkklädd icke reflex försedd gående eller cyklist utan belysning. Den här diskussionen fanns ju även när bilarna fick Xenon. Och är jag inte helt ute och cyklar så var det samma sak på 60-talet när bilarna fick halogenlampor.
av valln
För längre än 5 år sedan tänkte jag alltid att det går att passera alla som kör med heljus, men nu på sista tiden finns det några med ett helt brutalt helljus som jag inte skulle vilja passera...
av andTa
Så här lyser halvljusen.
IMG_20210103_175642.jpg
IMG_20210103_175642.jpg (437.63 KiB) Visad 482 gånger
av Javerhammar
perin skrev: sön 03 jan 2021, 17:43
Javerhammar skrev:Mötte min egen bil idag (jag var ute och gick), V60CC med dynamiska LED, den har ett sjukt starkt halvljus jämfört med övriga bilar som körde på samma ställe.
Man blir mer bländad av bilar idag än bara för några år sedan. På landsvägen är det inte så farligt tycker jag utan värst är i städer under den här årstiden när det är svart och blött, med risk att missa någon mörkklädd icke reflex försedd gående eller cyklist utan belysning. Den här diskussionen fanns ju även när bilarna fick Xenon. Och är jag inte helt ute och cyklar så var det samma sak på 60-talet när bilarna fick halogenlampor.
Det var alltså inget negativt om styrkan, i jämförelsen med andra bilar har den starka halvljus som inte bländar under normala förhållanden. Jag beskrev platsen för att förklara varför jag blev bländad av alla bilar oavsett typ av ljuskälla :)
av Javerhammar
Kollade på min bil.
Centrum lykta ned till mark 765mm (använde Volvo trycket som mittpunkt).
På bilden nedan ser man två markeringar, ursprungsinställningen på 10meter plan mark - 415mm och den justerade på 720mm ovanför. Körde "huk testet" och kunde inte se att det fanns någon risk för bländning.
20210103_203031.jpg
20210103_203031.jpg (241.35 KiB) Visad 435 gånger
En markant skillnad, men då jag körde ifrån garaget får jag ändå en känsla av att de står lite högt och kan blända i onödan. Ska testa i mörker på vanlig landsväg, blev det för högt justerar jag ned dem lite.
Justerar sker på plastskruvenni hålet närmast grillen (markerat med rött) vanligt bitsfäste med förlängare fungerar.
20210103_195425.jpg
20210103_195425.jpg (544.89 KiB) Visad 439 gånger

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]