Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
perin skrev: tis 03 nov 2020, 12:13
jaronsso skrev:
perin skrev: tis 03 nov 2020, 08:55
Det är väl inte sak samma? Det är en stor skillnad om man äger sin bil eller inte? Snelhest skriver ju "Skodaägare" och det är det jag undrar över när man läser mellan raderna!
För ämnet i denna tråd är det fullständigt irrelevant.
Det spelar ingen som helst roll om det är en företagsbil, tjänstebil, taxibil, att hans mormor äger den eller Kalle Anka.
Kontentan är att X person är betydligt nöjdare med V60 än Superben han rattar, efter en provkörning. Det är det relevanta. Han ställer också en fråga där han hoppas CC är lika bra. Att han kör både Superb och XC70 är väl ganska uppenbart, men ägandeförhållandet är inte relevant för diskussionen.
Du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver!
Jag läser absolut vad du skriver, och svarade således på det också.
För diskussionen är det irrelevant om han eller hans mormor står som ägare på X bil i fråga.
Det relevanta är att han tycker V60 han provkört är rejält mycket bättre än Superben han kör.
Det nämns också något om hans XC70 och ljudvolym.

Hur ägarförhållandet dessa olika bilar emellan är relevant för hans frågeställning och upplevelse avseenden ljudvolym, körkänsla, osv. får du hemskt gärna förklara.
Användarvisningsbild
av perin
Stelhets skrev ”Intressant, en Skodaägare som inte tycker sin egen Skoda är världsbäst på allt”.
Jag kan inte uppfatta det annat än som att Skoda ägare i allmänhet tycker att sina bilar är världsbäst. Jag undrade då om TS är Skodaägare, eller om TS t.ex. kör taxi och droskägaren har bestämt att bilstallet ska bestå av Skodabilar, då har TS ingen som helst anledning att skriva lovord över Skoda som bilmärke och kan tycka precis som han vill. Och det gör TS.
av JanneB77
Javerhammar skrev:Skrev imorse men det måste ha försvunnit.
Körde iaf en V60 D3 AUT AWD idag - så sjukt följsam bil!
Kör Skoda Superb idag och skillnaden är milsvid! Superben har ställbara stötdämpare men oavsett vilket läge som man väljer så har den ruskigt dålig kontroll på hjulen. Har en XC70-15 privat som trots att många tycker den är för mjuk har sjukt mycket bättre kontroll på både krängning och hjul. Men V60 är en helt annan nivå! Det enda jag reagerar på är ljudet i kupén, tystare än Superb men långt ifrån XC70, hoppas att de laminerade rutorna hjälper till lite på V60, min XC70 har laminerat runt om (hyrbilen hade det inte)
Har en V60CC på beställning med leverans i december - håller tummarna för att den är lika bra som vanliga V60!?
För att återgå till trådens ämne; V60 CC är även den väldigt följsam och med bra chassi, vill minnas att fjädringen är en aning mjukare än på en vanlig V60 så att den blir lite "bekvämare". Den är dock ljusår från XC70 som jag upplevde gungig som en båt nästan... Sedan kommer man aldrig ifrån att V60 CC är högre och därmed också kränger en aning mer än den vanliga V60 vid kraftig kurvtagning. Du som kör XC70 vet ju känslan men jämfört med hur XC70 kränger så är V60 CC rena sportbilen... ;-)
Har inte laminerade rutor på min V60 CC och saknar det faktiskt, den är inte speciellt tyst på landsväg/motorväg...
av Hemingway
perin skrev: tis 03 nov 2020, 14:34 Stelhets skrev ”Intressant, en Skodaägare som inte tycker sin egen Skoda är världsbäst på allt”.
Jag kan inte uppfatta det annat än som att Skoda ägare i allmänhet tycker att sina bilar är världsbäst. Jag undrade då om TS är Skodaägare, eller om TS t.ex. kör taxi och droskägaren har bestämt att bilstallet ska bestå av Skodabilar, då har TS ingen som helst anledning att skriva lovord över Skoda som bilmärke och kan tycka precis som han vill. Och det gör TS.
Jag håller med dig. Är stor skillnad på att vara en ägare som köpt något för egna skattade pengar och där vissa fanboys med näbbar och klor försvarar sitt val (inte unikt för Skodaägare) eller att blivit tvingad att köra en bil i tjänsten p.g.a. avtal som inköpsfunktionen på företaget tagit fram.

Jag körde en del Nissan Leaf i ett tidigare jobb... jag var inte det minsta nöjd, men var inte heller någon Leaf-ägare. En annan på jobbet körde en sån han köpt själv och var mycket mer nöjd.
av JanneB77
Hemingway skrev:
perin skrev: tis 03 nov 2020, 14:34 Stelhets skrev ”Intressant, en Skodaägare som inte tycker sin egen Skoda är världsbäst på allt”.
Jag håller med dig. Är stor skillnad på att vara en ägare som köpt något för egna skattade pengar och där vissa fanboys med näbbar och klor försvarar sitt val (inte unikt för Skodaägare) eller att blivit tvingad att köra en bil i tjänsten p.g.a. avtal som inköpsfunktionen på företaget tagit fram.

Jag körde en del Nissan Leaf i ett tidigare jobb... jag var inte det minsta nöjd, men var inte heller någon Leaf-ägare. En annan på jobbet körde en sån han köpt själv och var mycket mer nöjd.
Körde själv en Skoda Octavia 2018 (köpt för egna pengar) ett par år, blev ca 6000 mil. Är definitivt ingen fanboy. Säger så här; den som tycker att Skoda är bra bilar är inte speciellt bilintresserad och har inte så höga krav på något alls faktiskt... Urtrist att köra, noll vägkänsla. Billigaste, billigaste lösningarna på ALLT kändes det som... Många irriterande småfel, dyr att serva (även jämfört med en V90!) och en verkstad utan kundkänsla. Men då varvade jag med att köra V90 CC också, viss skillnad och så även på priset... Känns inte riktigt som att en jämförelse mellan Skoda och Volvo är på sin plats, snarare då mellan Volvo och Audi, BMW...
av jaronsso
perin skrev:Stelhets skrev ”Intressant, en Skodaägare som inte tycker sin egen Skoda är världsbäst på allt”.
Hemingway skrev:

Tycker ert resonemang är en smula korkat.
Finns det vuxna personer som agerar så? Aldrig hört om det. Antingen så tycker man ju om något, eller också gör man det inte. Man står väl för det oavsett hur man köpt eller skaffat sig produkten?
I min närhet idiotförklarar man Volvo, Skoda och Ford precis som alla andra märken, eller lovordar, och det alldeles oavsett om man äger bilen själv eller inte.

Själv har jag en Volvo, förmånsbil, och den hade varit varken bättre eller sämre om jag köpt den själv. Den har sina brister, men den har också sina fördelar.

Din kollega som gillade sin Leaf. Vad är det som säger att han inte har rätt i det, eller vice versa, vad är det som säger att du har rätt? Din kollega kanske jämförde med sin frus 22 år gamla Opel Corsa. Inte så konstigt han tycker om sin Leaf då, oavsett om det varit en förmånsbil eller privat.
Hade alla tyckt likadant om alla bilar hade det ju inte funnits mer än 1 märke på jorden, och det har ju ingenting med ägandeskapet att göra. Det har med det personliga tycket att göra.
av Javerhammar
Vilken debatt det blev :-)
Jag identifierar mig faktiskt som en skodaägare trots att det är en företagsbil ;) Däremot har jag vett att förstå att Superben faktiskt en bra bil om man tar den för vad den är - en förväxt golf med enormt baksäte :)
Jämfört med Volvo, Audi, BMW och säkert en del andra saknar den mycket vad gäller komfort och känsla i material.

Jag fick välja vilken förmånsbil jag ville så det var dags för tre år sedan, anledningen till att det föll på Superben var dess paradgrenar - Baksäte (bilbarnstolar) och pris - då kom den fullutrustad för 7.5 basbelopp vilket gjorde att jag slapp lyxbilstillägg.
Har många gånger under dessa tre år ångrat mitt val just på grund av vägljudet, brist på kontroll (hjulupphängningen) och den sluttande bakluckan som inkräktar på bagaget.

@JanneB77 - Tack för ett konstruktivt svar ;-) Jag gillar att "gunga" fram och tycker vår XC70 är riktigt behagligt avstämd. Skodan kränger värre vid hård kurvtagning än XC70, på XC70 känns det som att den kränger till en viss lutning och sedan inget mer oavsett hur hårt den pressas. Superben kränger mer och mer och sen ytterligare lite till.
av Snelhest
Vad kul att det blev lite fart.
Vad jag skrev var ju med glimten i ögat men med mycket relevans till verkligheten.

Som någon skrev; Skoda-ägare är sällan bilintresserade och är oftast oförskämt nöjda med sina bilar och far inte sällan med osanningen "Jag kör Audi till halva priset" när ordet premium nämns i samma mening.
Jag tycker det har sin charm, jag är GLAD att ni finns, även de som kör Opel, Fiat och Hyundai.
av Hemingway
jaronsso skrev: tis 03 nov 2020, 16:29
perin skrev:Stelhets skrev ”Intressant, en Skodaägare som inte tycker sin egen Skoda är världsbäst på allt”.
Hemingway skrev:

Finns det vuxna personer som agerar så? Aldrig hört om det. Antingen så tycker man ju om något, eller också gör man det inte. Man står väl för det oavsett hur man köpt eller skaffat sig produkten?
I min närhet idiotförklarar man Volvo, Skoda och Ford precis som alla andra märken, eller lovordar, och det alldeles oavsett om man äger bilen själv eller inte.

Själv har jag en Volvo, förmånsbil, och den hade varit varken bättre eller sämre om jag köpt den själv. Den har sina brister, men den har också sina fördelar.

Din kollega som gillade sin Leaf. Vad är det som säger att han inte har rätt i det, eller vice versa, vad är det som säger att du har rätt? Din kollega kanske jämförde med sin frus 22 år gamla Opel Corsa. Inte så konstigt han tycker om sin Leaf då, oavsett om det varit en förmånsbil eller privat.
Hade alla tyckt likadant om alla bilar hade det ju inte funnits mer än 1 märke på jorden, och det har ju ingenting med ägandeskapet att göra. Det har med det personliga tycket att göra.
Tänk på sport, säg fotboll och det sker en situation i straffområdet som inte leder till straff. Fansen till laget som inte fick straff skriker på domaren och tyckte det var en klar straff. De andra fansen tyckte inte alls det var straff. Hur kan det vara så skilda uppfattningar?Men hade det varit tvärtom hade sannolikt uppfattningen hos fansen varit annorlunda. Om du inte märkt av detta fenomen hos människor i allmänhet så kan det vara dags att börja leta lite efter det och vidga vyerna.

Många håller på sitt lag (eller produkt) i med och motgång. Men om det är någon annan som valt produkten så finns ju inte denna koppling.

Ps. När min kollega med Leafen sålt sin bil så var han inte alls lika nöjd med den. Då erkände han att den var bullrig, tråkig, ful och hade kort räckvidd, men visst var den billig att köra. Men då hade han ju släppt den personliga kopplingen till den, men så länge han ägde den var den en del i hans "familj".

Din Volvo som förmånsbil - Fick du välja mellan flera bilmärken och modeller, eller var det exakt det märket och den modellen som var enda möjligheten?
av jaronsso
Hemingway skrev: ons 04 nov 2020, 08:45
jaronsso skrev: tis 03 nov 2020, 16:29
Hemingway skrev:

Tänk på sport, säg fotboll och det sker en situation i straffområdet som inte leder till straff. Fansen till laget som inte fick straff skriker på domaren och tyckte det var en klar straff. De andra fansen tyckte inte alls det var straff. Hur kan det vara så skilda uppfattningar?Men hade det varit tvärtom hade sannolikt uppfattningen hos fansen varit annorlunda. Om du inte märkt av detta fenomen hos människor i allmänhet så kan det vara dags att börja leta lite efter det och vidga vyerna.

Många håller på sitt lag (eller produkt) i med och motgång. Men om det är någon annan som valt produkten så finns ju inte denna koppling.

Ps. När min kollega med Leafen sålt sin bil så var han inte alls lika nöjd med den. Då erkände han att den var bullrig, tråkig, ful och hade kort räckvidd, men visst var den billig att köra. Men då hade han ju släppt den personliga kopplingen till den, men så länge han ägde den var den en del i hans "familj".

Din Volvo som förmånsbil - Fick du välja mellan flera bilmärken och modeller, eller var det exakt det märket och den modellen som var enda möjligheten?
Äh. Sportjämförelsen är löjlig. Där pratar vi verkligen om mjuka värden och direkta känslor. Ingenting som går att ta på överhuvudtaget.
En bil är en bil, som vilken produkt som helst, och det är både dumt, korkat och naivt att inte se brister hos en produkt man äger, kör eller hyr. Vad är det att hymla med? Vuxna personer som inte vågar kritisera sin egen bil? Nej - jag varken känner eller umgås med sådana. Det kallas att vara ärlig, framför allt mot sig själv. Det är mina bekanta.
Sportkänslor är något helt annat. Där flyger man enkelt iväg i sin egen eufori av känslor och adrenalin. Mjuka värden, som sagt, och det köper jag helt och hållet. Jag är sannolikt likadan.

Jag fick välja precis vilken bil jag ville, beloppsbegränsat.
Vad det nu har med saken att göra. Jag hade återigen inte tyckt varken mer eller mindre om min bil om jag ägt den. Jag hade nog till och med varit mer förbannad på den än vad jag är. Haft inne den för ett par garantiåtgärder, och jag hade varit än mer ärlig och förbannad om det var med egna pengar jag köpt den. Den var alldeles för dyr för att lämnas in för simpla garantiåtgärder.
Vi har också en Passat från 2017 som vi Äger. Men den är knappast bättre än Volvon. Tvärt om. Det enda den är bättre på är att vara större.

PS. Din kollega låter som osäkerheten självt. Undrar vad mer han både ljuger om och blundar för.
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]