Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
zeke77 skrev: mån 12 okt 2020, 19:54 Passar på att låna tråden lite för att ställa en kort fråga relaterat till ämnet.

Min "semesterbostad" är en jordbruksfastighet och jag har ett antal röda trefas uttag i olika byggnader och funderar ifall dessa går att använda för att ladda min Volvo v60 T6? (leverans v47:)) Behöver man någon adapter?
Kolla denna, den är smart, men den är dyr.

https://www.bilia.se/biltillbehor/elbil ... jbscan1/
av Lövet
zeke77 skrev:Passar på att låna tråden lite för att ställa en kort fråga relaterat till ämnet.

Min "semesterbostad" är en jordbruksfastighet och jag har ett antal röda trefas uttag i olika byggnader och funderar ifall dessa går att använda för att ladda min Volvo v60 T6? (leverans v47:)) Behöver man någon adapter?
Det går alldeles utmärkt. Jag har (typ, men av annat märke) en sån här och det funkar helt perfekt https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw

Om du vill använda den lite långsammare medföljande laddaren kan en sån här enkel grej fixa det https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
av iPerre
zeke77 skrev: mån 12 okt 2020, 19:54 Passar på att låna tråden lite för att ställa en kort fråga relaterat till ämnet.

Du behöver en adapter mellan ditt 3-fas uttag (CEE kallas dom) och Typ-2 som bilens kabel har. Men det är inte att rekommendera i längden för du kommer att använda endast 1x16 Amp och det kan gå varmt i proppkiosken, nu kanske man kan ställa ner det i bilen? Det är lite sådana saker jag också undrar. Sätter du upp en Laddbox så är det mycket säkrare då har 3 fas fram till den och sen laddas bilen med 1-fas i typ-2 kabeln.
av pularn
Man kan inte ha bara en ren adapter mellan CEE och Typ 2. Och en laddbox tar inte ström från alla 3 faserna och ger ut som enfas.
Bilens laddare tar så mycket ström den får. Laddboxen reglerar inte strömmen. Funktionen är att laddboxen (eller "lådan" på sladden) talar om för bilen hur mycket ström bilen får ta. Regleringen sitter alltså i bilen, men den får instruktioner från laddboxen. Det är tänkbart att det finns laddboxar som tar ström från trefas och skickar ut som enfas, men det är i så fall någon ovanlig och exklusiv variant. Så om du har en bil som vill ladda med 20A, så kommer den att dra 20A från en fas oavsett om det finns en laddbox, eller bara ett schuckouttag. MEN kablarna med schucko kontakt, har en box på kabeln som talar om för bilen att den får ta ex. 10A. Precis som laddboxen gör om du ansluter en typ2 kontakt till den.
av mikebike
pularn skrev:Man kan inte ha bara en ren adapter mellan CEE och Typ 2. Och en laddbox tar inte ström från alla 3 faserna och ger ut som enfas.
Bilens laddare tar så mycket ström den får. Laddboxen reglerar inte strömmen. Funktionen är att laddboxen (eller "lådan" på sladden) talar om för bilen hur mycket ström bilen får ta. Regleringen sitter alltså i bilen, men den får instruktioner från laddboxen. Det är tänkbart att det finns laddboxar som tar ström från trefas och skickar ut som enfas, men det är i så fall någon ovanlig och exklusiv variant. Så om du har en bil som vill ladda med 20A, så kommer den att dra 20A från en fas oavsett om det finns en laddbox, eller bara ett schuckouttag. MEN kablarna med schucko kontakt, har en box på kabeln som talar om för bilen att den får ta ex. 10A. Precis som laddboxen gör om du ansluter en typ2 kontakt till den.
Nej, inga laddboxar gör om trefas till enfas (hur nu detta skulle gå till), men det finns boxar som väljer att belasta den eller de faser som har lägre belastning i huset.

Jag har en kompis som laddar sin Tesla med CEE-Typ 2 kabel. 3 x 16 A = 11 kW.
Problemet är att man då förlitar sig på "husets" säkringar och jordfelsbrytare.
av Lövet
mikebike skrev:Jag har en kompis som laddar sin Tesla med CEE-Typ 2 kabel. 3 x 16 A = 11 kW.
Problemet är att man då förlitar sig på "husets" säkringar och jordfelsbrytare.
Han lär väl använda Teslas laddare misstänker jag? Det finns vissa skyddsmekanismer inbyggd i den, exakt vilka vet jag inte. Nån kabel med CEE i ena änden och Typ2 i andra finns inte vad jag vet. Bild
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... red_se.pdf
av zeke77
Tack för alla svaren. Då jag inte är där mer än 4-5 veckor per år så är en enkel lösning att föredra. Antar att CEE uttagen är gjorda för att hantera krävande uppgifter och då bör därför vara bättre att ladda ifrån än motorvärmar uttag på sidan av huset. Skulle nog klara mig med en adapter och Volvos original laddare när jag är där. Är det någon risk att använda en adapter?
av TomasGBG
Jag har använt CEE-to-Schuko det senaste året och jag tycker det fungerar utmärkt. CEE har egen matning från proppskåpet 3x16A och om jag plockar ut 10A på en fas så känns det väldigt säkert. Har dock inte varit och känt på propparna om någon av dem blir het men får göra det nästa gång.
av iPerre
pularn skrev: tis 13 okt 2020, 10:02 Man kan inte ha bara en ren adapter mellan CEE och Typ 2. Och en laddbox tar inte ström från alla 3 faserna och ger ut som enfas.
Jäklar vad man lär sig här då :-)
Är det ingen vits att ladda med med Typ-2 kabel i stället för Schuko då? Jag gissar att det sitter en låda på sladden med Schuko kabel men på Typ-2 sladden är det bara kabel och kontakter, så den måste man ha någon form av laddbox till då.
av Lövet
iPerre skrev:Är det ingen vits att ladda med med Typ-2 kabel i stället för Schuko då? J
Typ 2 kabel i sig är ingen fördel men om du kopplar en sån laddare jag länkade till så laddar du med 11kw (om bilen kan ta emot det) från alla tre faser.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]