Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
Smidigt kan det säkert vara.
Men attraktivt kan det knappast vara rent allmänt.
Det förutsätter ju att du ev. har en väldigt specifik bil någon är intresserad av.
Om inte det, så förutsätter det ju att du "möter på" precis rätt person som är intresserad av de förutsättningar du erbjuder. I detta fall kanske förhållandevis många mil på kortare tid.
Det kan ju vara attraktivt, absolut. Men då ska det sättas i relation till annat. T ex att bilen inte är sprillans ny. Ny bil är ju alltid ny bil, som för många såklart har ett värde det med.

Men försöka kan du ju alltid? Eller hur?
Har du tur så träffar din modell och milantal rätt hos någon.
av Hemingway
Jag tycker det finns lite olika aspekter att ta hänsyn till

1) De flesta föredrar nytt om priset är detsamma.

Finns erbjudandet kvar på en likadan ny bil och den som letar leasingbil inte har något problem med 36 månader så finns ju ingen anledning att ta över en existerande bil, om inte den som överlåter bjuder på ett antal månader.

2) En privatleasingsdeal med bra kampanj är något helt annat

Om man själv lyckats träffa in en bra, alltså märkbart bra, kampanj så finns ju inte möjligheten att ta en exakt likadan ny för samma pris och då borde det locka någon att ta över. Det vet jag också att det gjorde för exempelvis en bekant som hade en Audi TT på 24 månader för 2495kr/månad. Han körde den i ett år och kunde sedan enkelt överlåta den utan att behöva bjuda på några månader.

3) Undermil kan locka

Har man signat upp sig för 2000 mil/år, kört 500 mil per år och 18 månader gått så är det ju för den som övertar en bra deal att få 5250 mil på 18 månader. Köper den samma bil idag så får den ju färre mil

4) Övermil avskräcker

Man ser ju ibland vissa som skickar ut en bil med 1000 mil/år, dvs 3000 mil på 3 år och så vill de överlåta efter 12 månader och kört 2100 mil. Lycka till att få någon att överta den utan att bjuda på många månader.

5) En dålig deal är dålig deal

Man ser ju någon som plockat ut en bil som kanske kostar 2500-3000kr/månad (VW Golf) och så sitter de och trycker på 4990kr/månad för de extrautrustat sin rejält. Lycka till att få någon att ta den, extra utrustning är trevligt, men inte om det höjer bilpriset med 70%. De som sitter på dessa bilar får nog räkna med att köra tiden ut själva. Inte helt sällan kombineras 4 och 5...

Din bil kanske har fler mil kvar än vad den borde, eller så kan det vara någon som bara vill ha bil 12-15 månader så det passar bra. Men om man inte har något sånt här att locka med så får man nog ställa in sig på att bjuda på månader till dem, annars borde de rent logiskt ta en ny direkt från handlare. Mindre strul, trevligare upplevelse att plocka ut nytt och slipper alltid lite slitage.
Användarvisningsbild
av perin
Många målar upp en massa negativa saker men jag tycker inte det skiljer sig mot att försöka sälja en begaganda bil. Där handlar ju mycket om vad det är för utrustning också likväl som det gör för att avyttra en leasingbil. Ut med den på t.ex. Blocket så ser du om det finns någon marknad för det. Vad det gäller leasingöverlåtelse så har jag för mig om jag läst hos flertalet märken att det inte är något problem, det tillkommer sannolikt en överlåtelse avgift. Lycka till säger jag. :-)
av Malmstroem
Jag tittade på att ta över ett leasingkontrakt när jag behövde en övningskörningsbil med manuell låda. Den bilen kommer jag troligen att äga i 1,5 -2 år, vilket gör att vanlig privatleasing inte passar. Så det är definitivt möjligt att överlåta leasing. Det är en enklare lösning för de som vet att de bara behöver en bil så pass länge som den tid är kvar på kontraktet. Ska du ha en bil en kortare tid så är det för de flesta betydligt besvärligare, och troligen dyrare, att köpa och sälja bil.

Har du just leasat bilen torde du få betala en del för att få någon att ta över kontraktet. Är det mindre tid kvar är det troligen lättare -- då blir det ett alternativ till att långtidshyra en bil.

För mig slutade med att jag köpte en bil istället. Det ger ännu större flexibilitet, och jag slipper att någon ska bedöma småskador. Om jag nu inte får vad jag vill ha när jag ska sälja bilen är det bara att behålla den ett tag till. :-D
av jaronsso
perin skrev: fre 09 okt 2020, 10:33 Många målar upp en massa negativa saker men jag tycker inte det skiljer sig mot att försöka sälja en begaganda bil. Där handlar ju mycket om vad det är för utrustning också likväl som det gör för att avyttra en leasingbil. Ut med den på t.ex. Blocket så ser du om det finns någon marknad för det. Vad det gäller leasingöverlåtelse så har jag för mig om jag läst hos flertalet märken att det inte är något problem, det tillkommer sannolikt en överlåtelse avgift. Lycka till säger jag. :-)
Fast utrustningen är förhållandevis sekundär ändå.
Först och främst gäller milantalet, längden på kontraktet och kostnaden.
Sedan kan ju diverse utrustning locka, men det måste fortfarande vara mer attraktivt prismässigt än att man går och leasar bilen sprillans ny, med samma utrustning.
av frippe64
perin skrev: fre 09 okt 2020, 10:33 Många målar upp en massa negativa saker men jag tycker inte det skiljer sig mot att försöka sälja en begaganda bil. Där handlar ju mycket om vad det är för utrustning också likväl som det gör för att avyttra en leasingbil. Ut med den på t.ex. Blocket så ser du om det finns någon marknad för det. Vad det gäller leasingöverlåtelse så har jag för mig om jag läst hos flertalet märken att det inte är något problem, det tillkommer sannolikt en överlåtelse avgift. Lycka till säger jag. :-)
Skillnaden är väl att begagnade bilar inte handlas till nypris.
Tar du över leasing får du betala nypris återstående tid.
Användarvisningsbild
av perin
Vad jag menar är att det kan finnas någon som ser möjligheten att leasa en bil en kortare period än de 36 månaders avtal som oftast gäller. Det kan vara som tidigare nämnt för övningskörning med bil med manuell låda, eller man har kanske behov av två bilar en kort period av någon anledning. Man kanske är intresserad av att köpa en modell men är osäker på att den passar och kan man då leasa den en kortare period innan ett köp för att utröna om det är rätt modell kan det vara en anledning.
Jag säger inte att det är lätt att få någon att överta en leasing, men visst finns det möjligheter till det.
av jaronsso
perin skrev: fre 09 okt 2020, 23:01 Vad jag menar är att det kan finnas någon som ser möjligheten att leasa en bil en kortare period än de 36 månaders avtal som oftast gäller. Det kan vara som tidigare nämnt för övningskörning med bil med manuell låda, eller man har kanske behov av två bilar en kort period av någon anledning. Man kanske är intresserad av att köpa en modell men är osäker på att den passar och kan man då leasa den en kortare period innan ett köp för att utröna om det är rätt modell kan det vara en anledning.
Jag säger inte att det är lätt att få någon att överta en leasing, men visst finns det möjligheter till det.
Det är ju ingen som sagt att det inte kan finnas någon som är intresserad av leasingöverlåtelse.
Du skrev mest om utrustning och att det inte är märkligare än att sälja en begagnad bil. Jo - det är stor skillnad.

Tidsaspekten som du nu nämner, i kombination med antal mil och framför allt priset i relation till att ta en ny leasing är betydligt viktigare än just utrustningen.
Är det en viss utrustning man är intresserad av tittar man företrädesvis på att leasa en ny.
av Hemingway
TS, hur ser din leasingsdeal ut?

1) Vad kostar den?
2) Hur många månader är det kvar?
3) Vad är överlåtelseavgiften?
4) Hur många mil ingår och hur många har du kört?
5) Vad har du för utrustning?
av Mathiasjson
Hemingway skrev: mån 12 okt 2020, 11:03 TS, hur ser din leasingsdeal ut?

1) Vad kostar den? Ca 5500 kr
2) Hur många månader är det kvar? 25
3) Vad är överlåtelseavgiften? Inte kollat upp, men ca 300-4000
4) Hur många mil ingår och hur många har du kört? 1500, kört 850
5) Vad har du för utrustning? La till teknik paket, klimat paket. Tonade rutor
Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]