Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Inköparen skrev:De flesta företag bestämmer vilka bilar för de anställda och vi är inget undantag. Det har med avtal, rabatter och administration att göra och budget, budgetuppföljning. Olika fabrikat tex innebär mer administration och kostar mer. Bilen är ett arbetsverktyg i första hand, inte en privat sport eller entusiastangelägenhet. Se det så istället. Vissa mindre företag har det friare, speciellt om de inte ägs av någon koncern.
Ao fast nej.
Jag börjar nytt jobb i Januari. lite mer än 23000 anställda.
Kravet på förmåns bilen Elektrifierad och antingen Volvo, BMW, Audi eller VW. Sen ska den hamna under en viss TCO.
Där jag jobbar idag: 7500 anställda kravet på bilen? under 120g co2/km och en max TCO kostnad. Fabrikat och utrustning är frivilligt.

Nu är detta förmånsbil/personalbil dock. Ska det vara en Tjänstebil (får inte nyttjas privat) så är det en annan sak.

Dock så lägger du ju in att motorvalet är fritt mellan D3 och D4 och det är ju en prisskillnad på 20.000 så om dem vill köra en D3 Automat eller en D4 manuell går ju jämt ut med inköpspriset då.

Nåja, det är ju upp till dig men du verkar ju redan ha bestämt att dem inte får välja automatare så då är ju tråden onödig?
III skrev: fre 29 nov 2019, 15:06 Märklig tanke. Jag åker manuell bil privat men skulle absolut inte vilja ha en manuell förmånsbil. Kör man mycket ska man såklart slippa växla. En ergonomisk och komfortfråga. Enklast är väl att alla åker och provkör både d3 och D4 manuell och automat och får information om bränsleförbrukning och sen får de välja själva.
Skillnaden i pris och återköp är för stor för det. Vi har en budget att jobba med. V60 är en fin bil som vi har lyckats få in. Alternativet om det skall vara mer utrustning är att vi börjar kika på Golf kombi eller något annat. Tror att de hellre vill köra V60 än Golf kombi.
av Lockis
Inköparen skrev:Skillnaden i pris och återköp är för stor för det. Vi har en budget att jobba med. V60 är en fin bil som vi har lyckats få in. Alternativet om det skall vara mer utrustning är att vi börjar kika på Golf kombi eller något annat. Tror att de hellre vill köra V60 än Golf kombi.
Har du fått ett garanterat restvärde på automat respektive Manuell?
Sen vet jag inte om jag håller med. En Golf kombi med lite lull är nog bättre än en bas utrustad V60 D3 Manuell ur förarsynpunkt.
Lockis skrev: fre 29 nov 2019, 15:10 Tror den där säljaren snackar skit.
2:a hands marknaden brukar sällan vara så kräsna. Dem är vana vid att köpa det som finns.
Just nu säljs en betydande del automat och det är också det som kommer finnas på marknaden framöver.

som @Lövet säger, låt säljarna välja mellan automat/manuell själv. Då får dem den bilen dem vill ha och då spelar det ju ingen roll om dem inte är likadana.
Ditt på förbrukning är dessutom inte tillförlitligt. Det finns för många variabler helt enkelt. Min D4 Automat ligger med snitt på 0.6 t.ex och min förra V60 D3 automat låg ofta runt 0.55 (blandad körning) och jag finner det väldigt osannolikt att en D3 Automat skulle dra 0.15 mer än min D4. Möjligtvis om man bara kör i stadstrafik men du skriver ju blandad körning.

Det märks dessutom att du är väldigt partisk mot manuell och därför hittar du inga nackdelar med det. Men som sagt, det är lättare att fråga dem som faktiskt ska köra bilen under 3 års tid vad dem föredrar så får du nöjdare medarbetare.

EDIT: Ta istället bort valet av motor och ge dem alternativet D3 Manuell eller D3 automat.
Nej, säljaren snackar inte skit. Har allt på papper som offert. De betalar betydligt mer för en 3 år gammal manuell än automat. Beror på att det blir stor brist på beg. manuella V60 om 3 år och de har redan köpare på kö.

Det är stor skillnad i förbrukning i verkligheten mellan manuell och automat. Har testat mkt noga.

Partisk kanske. Märker själv inte så stor skillnad mellan automat eller manuell. Men är å andra sidan inte intresserad direkt av bilar. Säljarna har knappt haft en egen bil ännu, mest äldre skrotbilar. Så de är nog glada att få köra V60, för det har de aldrig gjort förut.

19.000 kr i prisskillnad mellan manuell och automat är enormt mycket anser jag. För stor prisskillnad. Dessutom sämre andrahandsvärde på automat. Alltså 19.000 kr fösvinner efter 3 år och dessutom mindre värd för att det är en automat jämfört med manuell, dessutom förbrukar den mer bränsle i 3 år. Ser du logiken?
Senast redigerad av 2 Inköparen, redigerad totalt 0 gång.
VolvoB20 skrev: fre 29 nov 2019, 15:12 Beror väl på vem som betalar bränslet också.

Jag äger 4 bilar med både automat och manuell och tycker det är rätt tråkigt att automaterna ska dra så himla mycket mer :mad:

Jag hade valt D5 manuell ...
Ja, bränslekostnaden plockar på så automat är inte att föredra. Vi betalar hellre mindre än mer. Jag tror att killarna blir glada över en kraftfull D5 manuell.
leiwi skrev: fre 29 nov 2019, 15:23 Tror att din säljare yrar lite , varför köper bilskolorna in fler och fler automat bilar till eleverna ?
Jag är helt övertygad om inom en snar framtid kommer manuella lådor att vara helt passe.
Så hans yrande om att du skall få bättre inbytespris om du väljer manuell låda är ju bara trams . och inget han har en aning om i dagsläget och heller inget han behöver stå för ens om en månad efter din leverans.
Har allt på papper. Blir ett avtal som de inte kan krypa ut ur.
Lockis skrev: fre 29 nov 2019, 15:31
Inköparen skrev:De flesta företag bestämmer vilka bilar för de anställda och vi är inget undantag. Det har med avtal, rabatter och administration att göra och budget, budgetuppföljning. Olika fabrikat tex innebär mer administration och kostar mer. Bilen är ett arbetsverktyg i första hand, inte en privat sport eller entusiastangelägenhet. Se det så istället. Vissa mindre företag har det friare, speciellt om de inte ägs av någon koncern.
Ao fast nej.
Jag börjar nytt jobb i Januari. lite mer än 23000 anställda.
Kravet på förmåns bilen Elektrifierad och antingen Volvo, BMW, Audi eller VW. Sen ska den hamna under en viss TCO.
Där jag jobbar idag: 7500 anställda kravet på bilen? under 120g co2/km och en max TCO kostnad. Fabrikat och utrustning är frivilligt.

Nu är detta förmånsbil/personalbil dock. Ska det vara en Tjänstebil (får inte nyttjas privat) så är det en annan sak.

Dock så lägger du ju in att motorvalet är fritt mellan D3 och D4 och det är ju en prisskillnad på 20.000 så om dem vill köra en D3 Automat eller en D4 manuell går ju jämt ut med inköpspriset då.

Nåja, det är ju upp till dig men du verkar ju redan ha bestämt att dem inte får välja automatare så då är ju tråden onödig?
Vi kikar inte på CO2 alls, förstår att det är kopplat till bränsleförbrukningen. Men just CO2 värden jobbar vi inte med. Men 120 gram WLTP hittar du ingen vettig bil för, om det ens finns någon?

Priskillnaden mellan D3 och D4 är 9.000 kr, inte 20.000 kr. Enligt offert.

Alltså, önskade lite fler tips för att sälja in manuell.
Lockis skrev: fre 29 nov 2019, 15:34
Inköparen skrev:Skillnaden i pris och återköp är för stor för det. Vi har en budget att jobba med. V60 är en fin bil som vi har lyckats få in. Alternativet om det skall vara mer utrustning är att vi börjar kika på Golf kombi eller något annat. Tror att de hellre vill köra V60 än Golf kombi.
Har du fått ett garanterat restvärde på automat respektive Manuell?
Sen vet jag inte om jag håller med. En Golf kombi med lite lull är nog bättre än en bas utrustad V60 D3 Manuell ur förarsynpunkt.
Ja, garanterat restvärde.

Golf kombi har jag provkört. Den bullrar och är obekväm jfrt med V60. Sämre väghållning för Golf. Stor skillnad mellan bilarna.
Var pratar vi om 3000 mil. I Stockholm centrum, då är det gott med automat. Eller långkörning mellan städer i Norrland, då spelar det ju mindre roll.
Du får nog inget att sälja in manuell med. Vad skulle det vara liksom? Det enda är att man får göra jobbet själv, och de facto blir arbetsgivaren begränsad till folk som vill veva själv. Om det är hemtjänsten, så visst, men säljare brukar förvänta sej automat, värmare och i det minsta, vanlig farthållare.

Mindre totalkostnad för bilarna är väl enda fördelen.
Jag hade hellre tagit en kia proceed eller nåt, mer bil för pengarna. Men det var inte frågan heller
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]