Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
Följer denna då jag funderar i samma banor och även haft en tråd om bland annat detta.

Tycker det är snyggt och att det ger en viss lyxkänsla.
Men ljudet som någon säger här, samt min rädsla för eventuella läckage gör mig lite osäker.

Letar fortfarande bil och just nu faller jag mer för de som har, än som inte har.
av Bempo
Ett år med panoramatak nu och inget läck. Det hade vi inte från takluckan i XC70’an heller. Ingen bil jag haft med taklucka har läckt. Det kan väl annars hända om dräneringen är igensatt. Jag kan heller inte höra nåt brus eller oljud från panoramataket när man åker.
av Lockis
Alltså den som kan svara på om ni ska ha panorama eller inte är ni själva.
Personligen valde jag inte det för läckage risk och ljud nivå.
läckage risken är kanske svår att testa men allt annat är ju testbart innan ni köper/beställer genom provkörning.
Så ut till handlaren och provkör och bilda er en egen uppfattning :-)
av Favazza
Bempo skrev:Ett år med panoramatak nu och inget läck. Det hade vi inte från takluckan i XC70’an heller. Ingen bil jag haft med taklucka har läckt. Det kan väl annars hända om dräneringen är igensatt. Jag kan heller inte höra nåt brus eller oljud från panoramataket när man åker.
Låter bra det.
Lockis skrev:Alltså den som kan svara på om ni ska ha panorama eller inte är ni själva.
Personligen valde jag inte det för läckage risk och ljud nivå.
läckage risken är kanske svår att testa men allt annat är ju testbart innan ni köper/beställer genom provkörning.
Så ut till handlaren och provkör och bilda er en egen uppfattning :-)
Absolut ska det testas. Men ändå intressant och höra andras uppfattning av det hela.
av Lockis
Favazza skrev:Absolut ska det testas. Men ändå intressant och höra andras uppfattning av det hela.
Absolut, till nästa bil funderar jag på om det är värt det. Då är grabben äldre och kanske uppskattar att kunna se ut genom taket. Mest troligen blir det dock en förmånsbil igen då :-)
av Sudden78
Det här med läckande taklucka är nåt som härstammar från 740/760 på 80-talet och inte ens då var det ett jättebekymmer. Inget man behöver oroa sig över. Jag har inte heller upplevt något vindbrus eller missljud i de senaste bilarna jag kört med panoramatak.
av Favazza
Lockis skrev:
Favazza skrev:Absolut ska det testas. Men ändå intressant och höra andras uppfattning av det hela.
Absolut, till nästa bil funderar jag på om det är värt det. Då är grabben äldre och kanske uppskattar att kunna se ut genom taket. Mest troligen blir det dock en förmånsbil igen då :-)
För min del blir det begagnat så vet inte hur mycket extra det kostar. Mycket annat som påverkar priset samtidigt...
Är jalusiet, eller vad man kallar det, elektroniskt och smidigt att täcka luckan med?
Sudden78 skrev:Det här med läckande taklucka är nåt som härstammar från 740/760 på 80-talet och inte ens då var det ett jättebekymmer. Inget man behöver oroa sig över. Jag har inte heller upplevt något vindbrus eller missljud i de senaste bilarna jag kört med panoramatak.
Så är det kanske. Tror jag läst någon tråd här där en XC60 hade lite bekymmer. Då väcks tankarna :-)
av Freddy100
För ngn månad sedan var det på forumet en ny XC90 som läkte rejält. Som förare ser man ju inte taklucka, men de som vill ha mer ljus i kabinen kan det vara fördel. Själv vill jag ha mörkt i bilen Allt är individuellt.
av mikebike
I min bil dämpar jalusiet kanske ljuset med drygt 50% och ljudet med mindre.

Det kan vara svårt att få provköra en bil med cykelhållare på taket. ;-)

Även jag är inriktad på begagnade bilar och då kan man inte välja utrustning helt fritt.
Det är nog dags att byta bil om 3 år, och då är det 3 år gamla bilar jag tittar efter. D.v.s. bilar som är nya nu. För första gången har jag ingen aning om vilken nästa bil blir.
XC60II är rätt trevlig, men den fyrcylindriga motorn som låter och känns som en diesel samt det tvådelade baksätet drar ned attraktionsgraden.
av Lockis
mikebike skrev:tvådelade baksätet drar ned attraktionsgraden.
Den där är rätt tråkigt faktiskt. Förstår inte varför man inte kör 40/20/40 längre. Mycket bättre system, och faktiskt något jag saknar ifrån den förra V60'n :-)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]