Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Tack!

Jo, jag kör en del i tjänsten så det blir en del mil.
Var lite inne på en v90cc då sambon gillar dem och jag kunde få en rätt trevligt utrustad för ungefär samma peng.
Men skatten kommer vara 2k dyrare om året jämfört med v60n.

Förresten någon som har erfarenhet av Four-C?

/Jakob
av Bempo
Lockis skrev: tor 17 okt 2019, 20:45 Nu vart det klart!

Blev en D4 AWD. Besparingen i bränslekostnader blir 18 000 med dagens prisskillnad på 3 år och 9 000mil.

Sen spar man ca 1000:- om året på skatten dem första 3 åren också med Malus.

https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... &model=v60

Polestar kommer köpas nästa gång det kommer på kampanj.

Och rutorna kommer tonas med film men det var samma pris som fabriks så har det med för prisbilden.
Gratulerar till ny bil och personligen anser jag D4 är rätt val. Inte bara för att jag har det själv. På en längre resa fick jag en V60 T5 och jag blev inte såld på den motorn. Det känns som den behöver förhållandevis högre varvtal än D4 för att svara på gaspådrag. Det är klart att med 60 hästar mer än D4 så finns det mer kusar för acceleration och om man drar tunga släp kanske det gör skillnad. Men det var inget som jag upplevde.
av Lockis
@Bempo,
Tack!
Mjo jag funderade länge, har en D4 idag och är super nöjd med den motorn.
Nästa har AWD och kommer få Polestar optimering så den kommer garanterat bli trevlig även om den är långsammare än T5 AWD 0-100.
Samtidigt så är ju inte 0-100 något man köper en volvo för utan då hade det nog blivit en 535d Touring med ett par år på nacken (det tog dock emot när jag såg förslag på försäkring, 2500 i månaden för helförsäkring :-o )
Användarvisningsbild
av EjS
2.500 pr. månad är ju vansinnigt. I mitt leasingbolag (SCL Leasing) som leaser ut allt från min Cadillac till Lambo, Ferrari, Bentley osv. Finns et ramavtal med Tryg (i Danmark). Priset på försäkring var flat rate på dessa bilar. Runt 12.000 dkk och självrisk på 8.000 dkk om jag minns rätt.

Blir det väldigt exotisk kan det betala sig.

För min del blev det billigare med privatförsäkring med gps tracker. 7.700 dkk och självrisk 4.000 dkk.

Så kanske hela kalkylen blir bättre om man leaser och tar med försäkringen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Malmstroem
2500 SEK per månad är vansinnigt, men inte helt ovanligt om du bor i storstad och vill ha en rolig bil.

Jag tittade en del på "roligare" BMW när jag skulle skaffa andrabil. Det blev en V40 -- det fanns flera orsaker, men försäkringskostnaden var definitivt en.

Är du ung, och bor på fel ställe så är det helt klart en bra ide att titta på privatleasing med försäkring inkluderad. Inte ovanligt att det är billigaste bilägandet om du inte kan få tjänstebil/personalbil.
av Lockis
@Malmstroem,
Är iofs 30 år så åldern bör ju inte vara problemet.
När jag jämförde så kommer min Volvo kosta mig 800:- i månaden (halv försäkring) och en hel försäkrad volvo kostar ~1300:-/mån.
Nu bor jag i Helsingborg så det är ju en stad och det är säkert en anledning till högre premie.

Har möjlighet att skaffa förmånsbil via jobbet, tyvärr så tillåter dem bara hybrider eller rena elbilar vilket inte fungerar för mig då jag inte har möjlighet till laddning.
Så när jag gjorde valet att beställa privat så blev det egentligen ingen skillnad i månadskostnad men jag behövde lägg kontant insats. Anledningen till kalkylen är till stor del högre ersättning vid privatbil när man kör i tjänsten.

I värsta fall (bästa) får vi laddplatser snart och då kan jag beställa förmånsbil och sälja min privat ägda för att förhoppningsvis få igen lite kapital.
Tomgång och vevhusventilation

@Daniel78 , okej. :-/ Spjällhuset ä[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]