Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det förekommer just vid sväng så kan det vara så att den undviker att växla i själva svängen för att inte störa bilens balans. Upplever att min Alfa beter sig så om man kör I sportläge. Sedan kan det ju vara så att Volvo valt lite väl låga toleranser för när den ska hålla på växeln, fast jag vet ju inte hur fort ni kör i rondeller
Tonen här antyder lite att det är ett jobbigt fel på bilen men inte något fel med körmönstret i fråga, speciellt när man benämner föraren i högerfil som "snigel". Om man ligger i vänsterfil och ska ut ur rondell, så ska man väl planera sin körning så att man inte behöver gasa på och då "riskera" att idiotköra för att byta fil när man ska ut på sin avfart? Eller är det för jobbigt att tappa "flytet" genom rondellen? Ligger du i vänsterfil är du alltid ansvarig vid en sammanstötning och så länge man är beredd på det så är det väl lugnt.
av III
Jag äger ingen sådan här bil men åker rätt mycket hyrbil av nyare volvomodeller. Just det beskrivna problemet upplever jag också. Och då åker jag många olika modeller av Volvo. Både 60 och 90 serien beter sig så. Räcker man släpper gasen inför en korsning och rullar fram för att se att det inte kommer någon och gasar på lite lagom så uppstår den tvekan i automatlådan. Hoppas att nyare mjukvara läser det för att dömma av kommentarer så blir det bättre. Speciellt med polestar. Å andra sidan ska man väl inte behöva betala extra för vettiga växlingar.
Många bra synpunkter och tips om uppdateringar för den sovande automatlådan som kan vara hårdväckt. Och jag håller med III att man ska inte behöva polestara sin bil för många tusen för att få den att växla lika bra som gamla bilar. Jag har två autbilar till av äldre årgång utan det här problemet.

Angående sniglar i trafiken, min far säger sig aldrig uppleva några såna. Kanske lite som ”om du inte känner en Ove Sundberg så kanske du är en Ove Sundberg”. Och jag tar alltid mitt ansvar för sammanstötningar i trafiken. Efter 40 år i trafiken i många länder så är det noll sammanstötningar. Men det kan ju ändras i morgon....
Upplever eller säger att det är så, framför allt i rondeller och vid körning mot korsning, blir ett glapp och ett ryck, ingen smidig körning alls. Hade inte det problem med XC60 D4 AWD aut -17 men nuvarande V60 CC D4 AWD, Bilen Byggd i April 2019.
Bempo skrev: tis 24 sep 2019, 21:15 Många bra synpunkter och tips om uppdateringar för den sovande automatlådan som kan vara hårdväckt. Och jag håller med III att man ska inte behöva polestara sin bil för många tusen för att få den att växla lika bra som gamla bilar. Jag har två autbilar till av äldre årgång utan det här problemet.

Angående sniglar i trafiken, min far säger sig aldrig uppleva några såna. Kanske lite som ”om du inte känner en Ove Sundberg så kanske du är en Ove Sundberg”. Och jag tar alltid mitt ansvar för sammanstötningar i trafiken. Efter 40 år i trafiken i många länder så är det noll sammanstötningar. Men det kan ju ändras i morgon....
Exakt, ett annat bra citat är "Det finns alltid en person i ett kompisgäng som är konstig. Om du inte upplever någon i ditt kompisgäng som konstig - då är det du!"

Jag ville bara nyansera frågan, som egentligen handlar om teknik/styrsystem/taskig inställning av en automatlåda. På produktionsbilar kanske man inte kan optimera allt för alla körförhållanden, men här låter det som att man inte riktigt lyckats få till en bra standard. Jag får själv en V60 D4 automat om några veckor, ska se om den har samma symptom.

Men när du skriver snigel om en annan förare så triggar du folk som mig ;-) Folk som är trötta på att bli idiot-omkörda på 2+1 vägar med 100 som fartbegränsning, fast man ligger i ~110. Eller de som tvunget ska köra om så fort det går från 50 till 80 när man kommer ut ur en stad, trots mötande trafik. Eller snabba filbyten utan blinkers. Det är dock som du säger, tar man bara sitt ansvar så ser jag inga problem.
Intressant det här. Jag har en gammal -15 V60 D4 8 steg aut, 13500 mil (ska vara samma växellåda) Tycker också just detta känns igen....Måste då földfråga er alla. Tycker ni som jag att detta fenomen typ försvinner om man kört längre sträckor landsväg och därefter kör rondell eller liknande? Blir värst om man bara kör stadskörning länge.
Från början på vår V90 upplevde jag ungefär det ni verkar beskriva:
Att den liksom tappar att lägga i när man bromsat in och sedan gasar på så det blir ett glapp i flödet och det rycker till.
Efter en uppdatering för något år sedan blev det som en helt ny växellåda!
Sedan har den haft lite ryck bland annat när man coastar i hög hastighet (typ uppåt 90-110 är det mest tydligt), och när man gasar så så hugger den i.
Efter en uppdatering i somras är det i stort sett helt borta.

Så växellådan har, för mig, gått från rätt okej till riktigt bra via uppdateringar.
Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]