Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Felix1801
#1320902
Tänk på miljön!!! Vi i Sverige ska ju rädda hela världen när det gäller miljön. Så höj skatten så mycket så Sverige stannar, då är vi hjältar. Sjukt okreativa man är som politiker.
av motorhuven
#1320914
1. En HVO-tankad D4 är miljömässigt bättre än en elbil. https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -om-hvo100

2. Av bilens totala partikelutsläpp kommer 26-32% från avgasröret enligt ob. forskningsinstitut i EU och i Australien (ingen har bevisat motsatsen). Ju tyngre desto värre och elbilar är tyngre än dieselbilar.

2b. Istället för att använda dieselbilsparken och tanka 50-100% fossilfritt idag, så ska det tillverkas miljoner med elbilar...

3. Bra för planeten?
-Nej.

4. Hur gör vi nu?
- jo, politikerna beslutar och tillverkarna anpassar sig till efterfrågan.
av para
#1320919
Sent ska syndaren vakna.
Tänk om volvo satsat på elbilar istället för svindyra laddhybrider då hade dom varit med i matchen nu.
Gnälla på politikerna.... suck
av Lövet
#1320922
Det finns redan 78 allmänna trådar om elbilarnas vara eller icke vara, senast i denna viewtopic.php?p=1320907#p1320907 Vi håller den här tråden strikt kring frågor om bonus/malus 2020.
av Gorban
#1321315
Lövet skrev: mån 10 jun 2019, 13:33
coachen skrev:
Lockis skrev: sön 09 jun 2019, 12:08

Stämmer, gäller från bilens registreringsdatum. Så en bil reggad 31/12 kommer ha bonus. En bil reggad 1/1 kommer inte ha bonus.
Finns ingen logik när Volvos VD säger att det är bara en modell som klarar dom nya kraven för bonus. Twin modellerna S-V60 ligger ju under 60. Säkert även Xc40. Dom nya kraven borde ju vara wltp? Eller ska myndigheter hitta på något eget?
Det är så förvirrat att idag så marknadsförs bilarna enligt WLTP men skattas enligt NEDC-korr. Dvs vi betalar fortfarande skatt som om NEDC gällde i bonus/malus.

Skatterna när vi går över till WLTP i bonus/malus kommer bli sinnessjuka. En helt vanlig D4 AWD V90 kommer kosta 11 tusen om året i skatt! Vi har helt plötsligt fått några av Europas högsta fordonsskatter :( Eftersom det volymmässigt säljs oerhört många fler sådana än T8or så har Volvo betydligt större problem än att några hybrider blir utan bonus.
Påverkar det här bara nyregistrerade bilar? I så fall lär ju priserna stiga på begagnat.
av Lövet
#1321327
Gorban skrev:Påverkar det här bara nyregistrerade bilar? I så fall lär ju priserna stiga på begagnat.
Ja bara nya bilar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1321339
Bonus/Malus nivåerna sattes ju enligt tidigare utsläppsnivåer enligt NEDC, tyvärr förstod inte de som fattade beslut hur lite NEDC har med verkligheten att göra. Och inte blev det bättre av att bilindustrin lobbade för att WLTP inte skulle skilja sig nämnvärt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1321341
Det är bara de tre första åren som skatten är så hög.
Vill man inte ha hög skatt, plus 60 000kr extra så kan man köpa en elbil. Nu finns det rätt många som går 40 mil och ert är på väg fler innan och krign 2020.

Annars är väl en extra skatt på 15-20k under 3 år på en helt ny bil inte så farligt om man verkligen känner att man vill ha en sån bil.

En hybrid kommer inte ha så hög skatt.. Men troligen förlorar de flesta bonusen.. Om man inte förlänger räckvidden på el lite.
av Lövet
#1321348
En helt vanlig v90cc d4 kommer kosta 12 tusen om året i skatt. Det är de bilarna Volvo lever på att sälja, inte hybriderna. Dessa bär nog inte ens sina egna kostnader än. Det vill till att det sker rejäla förändringar i produktion och utbud efter årsskiftet annars kommer Volvo ha stora problem med lönsamheten. V90CC kunden kommer inte byta till elbil eller ens en T8 tror jag, han kommer köpa en Passat GTE eller Superb hybrid istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]