Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
De flesta av oss är ju alltid intresserade i att sänka förbrukning, men det blir inget revolutionerade då vi är fast med grundkonstruktionen.

De har ju väldigt mycket tryck i däcken, normalt är väl 2,7 eller?

Det finns många trådar om hur mycket bilen drar osv, och din 0.45 landsväg är ju väldigt bra. Drömmen vore komma under 0.40. Nångång har jag hamnat på 0.39 med min V90 D3e Automat o tänkte vad bra det går nu, med tanke på att försöka upprepa serien. Tyvärr ej lyckats än, det var väl medvind och hög luftfuktighet (mer syre) i luften.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Fler idéer är att skippa stänkskydd och sänka bilen.

Jo kör du FWD så finns det en enorm, förmodad luftbroms, i fickan där bakre axeln skulle ha suttit med AWD, som skulle kunna täckas med ett underplåt för att minska bil/mark draget.
av joysam
HitTheRoadJack skrev:De flesta av oss är ju alltid intresserade i att sänka förbrukning, men det blir inget revolutionerade då vi är fast med grundkonstruktionen.

Det finns många trådar om hur mycket bilen drar osv, och din 0.45 landsväg är ju väldigt bra. Drömmen vore komma under 0.40. Nångång har jag hamnat på 0.39 med min V90 D3e Automat o tänkte vad bra det går nu, med tanke på att försöka upprepa serien. Tyvärr ej lyckats än, det var väl medvind och hög luftfuktighet (mer syre) i luften.
2,8 bar tror jag är ”normalt tryck med hög last och hög hastighet”.

Jag pytsar i lite till.

Under 4,0 har jag varit många gånger, rekordet för en längre körning är 3,5.

Jag är väl lite nördig/manisk kring det här men vad tusan, det finns mycket märkligare tävlingar än den här.

Jag loggar all körning/tankning på spritmonitor.de, än så har jag den snålaste Adblue-Volvon av de som är registrerade där.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joysam skrev:
HitTheRoadJack skrev:De flesta av oss är ju alltid intresserade i att sänka förbrukning, men det blir inget revolutionerade då vi är fast med grundkonstruktionen.

R
2,8 bar tror jag är ”normalt tryck med hög last och hög hastighet”.

Jag pytsar i lite till.

Under 4,0 har jag varit många gånger, rekordet för en längre körning är 3,5.

Jag är väl lite nördig/manisk kring det här men vad tusan, det finns mycket märkligare tävlingar än den här.

Jag loggar all körning/tankning på spritmonitor.de, än så har jag den snålaste Adblue-Volvon av de som är registrerade där.

Jag har den snålaste XC60 T5 på samma ställe.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har blivit rätt medveten om hur mkt väder och vind påverkar förbrukningen nu när jag kör elbil.

Bara sånna enkla saker som blöt vägbana eller några sekundmeter i motvind syns i förbrukningen.

Och även om man redan förvärmt och har varmt batteri så påverkar den kalla luftens högre densitet så att luftmotstånd blir högre.

När jag kört med den V70 D3 samt V60 D5 TE jag haft har jag ibland reagerat på hur olika samma sträcka i samma fart kunde se ut på färddatorn. Min V70 kunde jag på sträckan Gävle - Stockholm ha en skillnad på mellan 0.45l/mil - 0.65l/mil. (på färddatorn som visade ca 8% för lite.. Skillnaden mellan resorna var i allafall tydlig ändå.)

Imorgon kör jag Gävle - Stockholm i motvind och snö. Det suger elektroner... Men hade inte blivit några 0.48 i en V70 heller. :D

av joysam
HitTheRoadJack skrev:Ja varför inte -hur skulle det se ut? Är du plåtslagare?
Nu tänker jag inte på heltäckande sidor över hjulhusen.

Kallas inte de ”flärparna” som ser ut som små stänkskydd, framför hjulen, för ”wheel spats”?

av joysam
joel80 skrev:Jag har blivit rätt medveten om hur mkt väder och vind påverkar förbrukningen nu när jag kör elbil.

Bara sånna enkla saker som blöt vägbana eller några sekundmeter i motvind syns i förbrukningen.
Ja, det är verkligen tydligt hur väder och vind påverkar.

10 m/s motvind motsvarar ju 36 km så självklart ökar luftmotståndet rejält.

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]