Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Med barn i bilden antar jag att XC60 är mer praktisk på alla sätt.
För egen del hade jag gått på V60, ligger närmare vägen och går förmodligen bättre i hastigheter över 200.
En SUV har ju högre tyngdpunkt, inte kul att sitta som en fiolsträng vid resor genom Tyskland.
av valln
Vad kan skillnaden i bensinförbrukning vara mellan v60 och xc60, 1-2 dl per mil?
av Lövet
valln skrev:Vad kan skillnaden i bensinförbrukning vara mellan v60 och xc60, 1-2 dl per mil?
Mindre. Enligt WLTP test så skiljer 0,5dl per mil mellan d4 aut v60 vs xc60.
av PaleoProgrammer
Har jag missat något eller är det enbart höjden och "bumprarna" som skiljer cc från ej cc? Tack för alla svar, fyll gärna på med mer!
av least
PaleoProgrammer skrev: mån 25 feb 2019, 18:59 Har jag missat något eller är det enbart höjden och "bumprarna" som skiljer cc från ej cc? Tack för alla svar, fyll gärna på med mer!
Drivemode:n Offroad finns endast i CC.
Annan fjädring i CC.
av jobov
least skrev: tis 26 feb 2019, 08:57
PaleoProgrammer skrev: mån 25 feb 2019, 18:59 Har jag missat något eller är det enbart höjden och "bumprarna" som skiljer cc från ej cc? Tack för alla svar, fyll gärna på med mer!
Drivemode:n Offroad finns endast i CC.
Annan fjädring i CC.
På min XC60 T8 finns också ”off road” :)
Senast redigerad av 1 jobov, redigerad totalt 0 gånger.
av dfa
PaleoProgrammer skrev:Har jag missat något eller är det enbart höjden och "bumprarna" som skiljer cc från ej cc? Tack för alla svar, fyll gärna på med mer!
Vet inte exakt hur det är på V60, men jag har haft möjligheten att ha ett antal V90 båda "vanliga" och CC, samt testköra XC under längre perioder.

Pratar som sagt bara för V90 men tror att det finns vissa likheter.
Upplever att högre bilar (XC, CC) upplevs som mjukare och med lite bättre komfort, bättre översikt och därmed kontroll. En standard V90 är lite hårdare i chassie (?) eller sättningen generellt.
Man sitter lägre i V90, insteget är lite väl lågt (som att kliva ner) tycker jag personligen - därmed är den också lite sportigare, du kommer närmare vägen.
Så om du, som jag "gubbkör" mer än kör sportigt och uppskattar komfort i körupplevelse och insteg skulle jag rekommendera att titta på CC modellerna.
Kör 99,9% asfalt kan tilläggas, så behöver igentligen inte AWD.
SUV är det nya kombi ;-)
av dfa
Kan lägga till detta.

Till CC:ns nackdel är att den inte finns med mindre motorer än D4 och utan AWD.
Upplever att D3 (eller motsvarande) är tillräckligt om man pendlar i närheten av en storstad, kör motorväg och inte har behov av extra kraft vid ex. omkörningar eller drar tung last.
XC60 D3 hade förmodligen varit perfekt för mig, men blev en CC pga kampanj och kort leveranstid.
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]