Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BR911
Tack för alla bra svar, har kontaktad elektriker och får se hur jag gör. Bidraget för boxen är borta tyvärr... Antingen box eller nydragen el efter konstens alla regler får det bli. Tänker nog ladda på jobbet samt dagtid på helger hemma om det blir nytt uttag. Köper jag box kan jag ladda nattetid. Surt bara med ca. 17 000 kr för box och installation, men säkerheten först...
av CETT
Varför skulle du inte kunna ladda på natten utan box? Laddar varje natt och sover gott. Har du en bra installation och Volvos originalkabel är det garanterat mycket farligare att åka med bilen än att ladda den.
av BR911
Nu har jag laddat lite, på mitt jobb gick proppen (blev väldigt varm) efter ett par timmar, 10A uttag som det låg lite annat på, gick inte alltså, en elektriker proppade om ett annat motorvärmaruttag till 13A med egen kabel, det har fungerat👍
av askeladden635
Många "elektriker" på det här forumet som rekomenderar både det ena och det andra. Fungerar alldeles utmärkt med vanligt uttag. Du kan ställa in vilken tid du vill ladda i VoC. Förslagsvis på natten när trycket är lågt.
av stevvee
sx3000 skrev:Vart i VoC stället jag när på dygnet den skall ladda?
Inte hittat den funktionen.
Gå in på ”räckvidd” sedan lägg till plats (om du inte redan lagt till det) så får du ex en plats som heter hemma. Gå in där och välj schemalagd laddning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av sx3000
Tackar! :)
Nu har jag enkeltariff hemma, så det är samma pris hela dygnet.
Men kan ju vara bra om det blir effekttaxor framöver.
av mmard
Mycket missinformation här. Vanliga s.k. Shukouttag (vanligt vägguttag hemma) rekommenderas INTE för långvarig laddning. Detta för att ett vanligt vägguttag inte är gjort för att ligga med 10A kontinuerlig ström på sig i flera timmar. Ni chansar så klart helt som ni vill, det är ju era hus som kan brinna, men kom inte och påstå att det är "lugnt så länge ni bara inte har en skarv på sladden". Denna sladd som skickas med är alltså bara för tillfällig laddning där inget annat kan erbjudas.

Elsäkerhetsverket avråder från att ladda med Shuko:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... v-elbilar/
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav ... ng-6894861

Dessutom är det oklart om hemförsäkringen gäller om det börjar brinna och man laddat i vanligt uttag:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ringsfalla

Och nej, jag är inte elektriker tyvärr, men elkraftsingenjör kanske duger?
av sx3000
Fast elsäkerhetsverket säger ju "Men ställ ned strömmen till 8-10 Ampere och ha uppsikt över laddningen."
Problemen är ju när folk kör 16A på ett schuko, många uttag är specade 16A som gäller momentan ström och inte kontinuerlig.
Långvarigt skall dom dock hålla 10A, under förutsättning att installationen är i gott skick i övrigt.
av mmard
Som sagt, för tillfällig laddning kan schuko fungera om man ställer ner laddströmmen som du säger och håller uppsikt, typ på jobbet eller i sommarstugan. Men jag tvivlar att folk sitter och bevakar sitt vägguttag på nätterna hemma? Elsäkerhetsverket avråder från att använda schuko för långvarig laddning (typ hemma) och detta står uttryckligen i nya elinstallationsreglerna. Man anser även att detta är en brandrisk varför din hemförsäkring kan komma att säga nej om det börjar brinna.

Har man råd med en bil för ~600k alternativt har ett jobb som erbjuder en tjänstebil för samma pengar inbillar jag mig att man har råd att sätta in adekvat utrustning till bilen också.

Nej, impulsgivare ( vid svänghjul) fanns ej p[…]

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]