Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjalle
Jag förstår nu efter alla era svar att jag skall använda parkeringsvärmare som döljs under rubriken ”parkeringsklimat”. Jag har inte riktigt förstått skillnaden på parkeringsvärmare och fjärrstart. Värmer parkeringsvärmare endast kupén och inte motorn medan fjärrstart värmer motorn och kanske även kupén ?
av fragge
Parkeringsvärmaren värmer även motorn, det är ju en vanlig hederlig Webasto värmare.
av stevvee
Tjalle skrev:Jag förstår nu efter alla era svar att jag skall använda parkeringsvärmare som döljs under rubriken ”parkeringsklimat”. Jag har inte riktigt förstått skillnaden på parkeringsvärmare och fjärrstart. Värmer parkeringsvärmare endast kupén och inte motorn medan fjärrstart värmer motorn och kanske även kupén ?
Fjärrstart på en icke T8 startar bilen så motorn går. Men om jag förstått det rätt på T8 så startar den ej motorn ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av fragge
stevvee skrev:Fjärrstart på en icke T8 startar bilen så motorn går. Men om jag förstått det rätt på T8 så startar den ej motorn ?
Den startar motorn om det behövs på en T8, eftersom bilen startar i hybridläge som standard så går inte motorn igång om drivbatteriet är laddat. Om det är mycket kallt eller drivbatteriet är urladdat kanske den startar. Det är ju likadant om man sitter i bilen och vrider på startvredet.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
av stevvee
fragge skrev:
stevvee skrev:Fjärrstart på en icke T8 startar bilen så motorn går. Men om jag förstått det rätt på T8 så startar den ej motorn ?
Den startar motorn om det behövs på en T8, eftersom bilen startar i hybridläge som standard så går inte motorn igång om drivbatteriet är laddat. Om det är mycket kallt eller drivbatteriet är urladdat kanske den startar.
Så man slösar på batteriet vid en fjärrstart utan att kanske lägga märke till det?

av jolerius01
Fjärrstart är väl främst till för att kunna kyla bilen en varm dag? Eller få in frisk luft i bilen. Detta är väl för att ac:n går inte igång utan att bilen är startad?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av fragge
stevvee skrev:Så man slösar på batteriet vid en fjärrstart utan att kanske lägga märke till det?
Beror ju på hur man ser det, annars hade du "slösat" på bensin och det är ju ca. 5 ggr så dyrt :)
av stevvee
fragge skrev:
stevvee skrev:Så man slösar på batteriet vid en fjärrstart utan att kanske lägga märke till det?
Beror ju på hur man ser det, annars hade du "slösat" på bensin och det är ju ca. 5 ggr så dyrt :)
Ah men tänkte elen är ju lite känsligt räckvidsmässigt. Om jag kommer 1 mil kortare på bensin eller el gör ju stor skillnad.

av fragge
jolerius01 skrev:Fjärrstart är väl främst till för att kunna kyla bilen en varm dag? Eller få in frisk luft i bilen. Detta är väl för att ac:n går inte igång utan att bilen är startad?
T8 kan även kyla på parkeringsklimat då den har elektrisk AC.
av fragge
stevvee skrev:Ah men tänkte elen är ju lite känsligt räckvidsmässigt. Om jag kommer 1 mil kortare på bensin eller el gör ju stor skillnad.
Om det ger dig en kortare räckvidd för att du "slösar" på el och sedan kanske inte behöva hela räckvidden som är kvar(låt säga du har 2 mil till jobbet) är ju fortfarande bättre än att alltid slösa bort dyr bensin vid fjärrstart bara för att spara en mil räckvidd som man sedan inte behöver.
Det är bara att prioritera användandet av den energi som finns tillgänglig och i detta fall vill man ju alltid använda elen så mycket som man kan först, innan man sedan går över på bensin.

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]