Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag startade en tråd i V90 forumet för en vecka sedan om samma fenomen. Fick svar från Volvo support att jag skulle av-och ominstallera appen och radera ev timertider i bilen. Sedan sätta en timertid och inaktivera denna och efter detta kolla om det händer igen.
Innan svaret från Volvo provade jag med att ta bort timertider från appen och då fick jag inga starter . Igår la jag dit en ny tid som jag inaktiverade men värmaren startade ändå.
Får återkomma med resultat efter ominstallation av appen
Idag var värmaren igång igen fast den ej startats. Vet inte hur ofta det händer men lär få en ganska saftig elräkning om det händer ofta. Verkar kunna hända både el och bensin?
Om jag fattar rätt kan parkerings-/tillskottsvärmaren oavsett om den är eldriven eller bränsledriven starta av sig själv om man har eller har haft timers inställda, om det finns spår kvar av timertider hos Volvo Cars servrar för denna tjänst.
Kan bli farliga situationer om man har bränslevärmare och bilen inomhus i garage. Man kan ju ha tid(er) inställd i timer men inaktiverade som är eller råkar vara under tid man har bilen i garaget (permanent eller tillfälligt). Orenade avgaser som skulle kunna gå ut i garaget om man har bränslevärmare. Är väl inte helt ovanligt att ett garage i en villa kan vara i huskroppen (ej fristående) där fler rum finns. T.ex. hemma hos mig ligger tre sovrum direkt ovanför garaget i sutterängvillan.
Kolmonoxid i avgaser är inte att leka med. I normala fall skall det inte gå att starta en värmare om det är 15 plusgrader eller varmare (är det väl även numera? var det förr i alla fall) . Men man kan ju ha (kall)garage med kallare temperatur än så. Då skulle väl värmaren kunna starta i en situation som den här tråden handlar om.
För en lekman som mig tycks det som det är en designmiss i funktionen. Värmaren borde bara gå igång på lokalt i bilen lagrade tider, om man tar bort timers eller inaktiverar dessa borde de försvinna eller inaktiveras i bilens inställningar och därmed hindra att Volvos servrar kan aktivera timerinställningar för bilen som det kan finnas rest kvar av hos Volvo för ens bil.
Så nu har det gått några dagar och värmaren har inte startat av sig själv trots en inaktiv timertidpunkt inställd. Så om man har fenomenet med värmare som startar oönskat så prova med att avinstallera appen och radera ev tidpunkter i bilens system.
Har samma problem att appen visar "aktiv bränslevärmare" men i bilen är den inte i drift. Fråga, om man avinstallerar appen - måste man då göra en helt ny installation mot bilen med alla proceducer?
Tack!
Skulle just gå till sängs, klockan är 03, och skulle kolla laddstatus. Men såg då att värmaren är på. Tittar ut på parkeringen och ser att bilen är varm, snöigt runtomkring.

Hur mycket energi går åt för att värmaren går i tid och otid fast den inte är aktiverad....? Är det någon annan som har problem eller är det löst för er andra?
perhall skrev: ons 04 jan 2023, 03:10 Skulle just gå till sängs, klockan är 03, och skulle kolla laddstatus. Men såg då att värmaren är på. Tittar ut på parkeringen och ser att bilen är varm, snöigt runtomkring.

Hur mycket energi går åt för att värmaren går i tid och otid fast den inte är aktiverad....? Är det någon annan som har problem eller är det löst för er andra?
Var en tråd om det i 90-seriens forumdel. En kille undrade varför det tagits 2300 watt el från ladduttaget bilen var ansluten mot när värmaren gått. Han har dock en bensinvärmare, men förkonditionering kan ändå ske på el när man har laddsladden ansluten, under vissa förutsättningar enligt handboken, på en XC90 som han har.
viewtopic.php?f=79&t=172445&start=10
Men du har väl en bil med elvärmare och den drar säkert i trakterna av exemplet dvs. 2300 watt på en förkonditionering (av misstag). Kollade lite och en vattenkokare drar ca. 2000 watt på 30 min, jämfört i så fall med en förkonditionering ungefär. Idag ligger elpriset på snudd 1 kr per kilowattimme i elområde 3 (mellansverige) så nånstans 2-2,50 kr kostar i så fall en förkonditionering på el där.
Jag har 4 tider som är inaktiva i min timer och jag har inga okynnesstarter där värmaren går igång av sig själv på grund av det.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]