Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Tompa60 har rätt! Fan själv kan vara framme och koppla spänning på sladden som ligger löst på marken eller annorstädes. Sådant har hänt förut. Det är förbjudet att ha lösa hängande presumtivt spänningsförande ledare.
av CETT
Han har väl inte rätt. Vet du något alls om hur laddkabeln fungerar? Men ditt resonemang skulle det vara förbjudet att ha en laddstation med fast kabel eftersom någon kan skada sig på den. Vilken lag förbjuder att ha en laddkabel hängande där kontakten är spänningslös?
CarlJo skrev: mån 03 dec 2018, 09:31 Tror att ni missuppfattade min fråga lite, tanken är att den laddaren ska sitta i stolpen hela tiden.

När bilen är där är det väl inga större bekymmer, eftersom den låses fast i bilen. Men när jag åker där ifrån så hänger laddaren fritt och vem som helst kan gå och ta den.
Volvo har en låsbar hållare till laddaren. Den är förvisso avsedd för den gamla modellen som är ställbar från 6 till 13/16 A. Är inte säker på om den nya "automatiska" laddaren passar i denna.. Tillverkad i tjock Rostfri plåt och man kan ju göra nån egen lösning som är låsbar..
Bilagor
IMG_20180606_180550.jpg
IMG_20180606_180550.jpg (308.05 KiB) Visad 941 gånger
av CarlJo
Sandströmpeter skrev: mån 03 dec 2018, 17:56
CarlJo skrev: mån 03 dec 2018, 09:31 Tror att ni missuppfattade min fråga lite, tanken är att den laddaren ska sitta i stolpen hela tiden.

När bilen är där är det väl inga större bekymmer, eftersom den låses fast i bilen. Men när jag åker där ifrån så hänger laddaren fritt och vem som helst kan gå och ta den.
Volvo har en låsbar hållare till laddaren. Den är förvisso avsedd för den gamla modellen som är ställbar från 6 till 13/16 A. Är inte säker på om den nya "automatiska" laddaren passar i denna.. Tillverkad i tjock Rostfri plåt och man kan ju göra nån egen lösning som är låsbar..
Tack för tipset, var och kikade på den hos en volvohandlare. Den passar den nya automatiska laddaren, däremot passar den inte rakt av för hur jag måste montera men det går säkert att lösa på något sätt.

Men 2000kr för lite bockat rostfritt är fan dyrt.
CarlJo skrev: mån 03 dec 2018, 09:31 Tack för tipset, var och kikade på den hos en volvohandlare. Den passar den nya automatiska laddaren, däremot passar den inte rakt av för hur jag måste montera men det går säkert att lösa på något sätt.

Exakt, den är inte direkt billig... Det borde kunna gå att få en egen låsbar konstruktion tillverkad på nån plåtfirma för mindre pengar. Kan ju även finnas andra typer av låsbara förvaringar på marknande som kan fungera, tex en brevlåda i rostfritt osv..
Senast redigerad av 1 Sandströmpeter, redigerad totalt 0 gånger.
av CarlJo
Sandströmpeter skrev:
CarlJo skrev: mån 03 dec 2018, 09:31 Tack för tipset, var och kikade på den hos en volvohandlare. Den passar den nya automatiska laddaren, däremot passar den inte rakt av för hur jag måste montera men det går säkert att lösa på något sätt.

Exakt, den är inte direkt billig... Det borde kunna gå att få en egen låsbar konstruktion tillverkad på nån plåtfirma för mindre pengar. Kan ju även finnas andra typer av låsbara förvaringar på marknande som kan fungera, tex en brevlåda i rostfritt osv..

Får kika på lite lösningar, brevlåda är inte en dum ide eftersom nu ligger sladden bara ihop rullad vid stolpen.
askeladden635 skrev:Jag kör brevlåda. Blev riktigt bra faktiskt. Alltihop ligger ju skyddat också....
Tack för tipset :)

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]