Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 T8 Laddhybrid vs XC60 T5

V60 T8 Laddhybrid
18
72%
XC60 T5 AWD
7
28%
patqve skrev:
Lockis skrev:Detta är ju lite som att jämföra lingon med päron.
Du har en "stor" SUV med bensinmotor och massa kul i. På andra sidan har du en V60 som är en mindre bil med vad allt det innebär, lägre markfrigång.
Pratar vi privatköp så tror jag T8an har bättre värde efter 3 år. Att tänka på med V60 är att man sätter sig ner i bilen och inte stiger in i bilen som man gör med en XC60.

Min rekommendation är att provkör båda bilarna först med/utan hybrid systemet. Känner du ett habegär i båda bilarna så sätt dig sedan i en hybrid och prova hur det känns.
Men om du i jämförelsen XC60/V60 tycker det känns bättre med en XC60 så kör på det. Det är väldigt mycket pengar oavsett vad man väljer om man nu inte är helt nöjd.
Jag ska provköra båda imorgon för att få en mer klar känsla, har för mig att det var svårt att hitta någon handlare med T8, får ringa runt imorgon.
Jo det är sant att V60 sätter man sig ner i och XC60 kliver man upp i, har en Qashqai idag via jobbet och det är ju en crossover så var lite sugen på en " vanlig " kombi, men ser mervärde i att köpa en XC60 för utrustningens skull samt att jag får en större bil.

Tack för dina svar!

Fast XC60 är väll inte direkt större än V60 ? Högre möjligtvis men innermått chansar jag på ungefär lika.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee skrev:Håller med Lockis att det är konstigt val att antingen köra V60 T8 eller XC60 T5.
Vad är du mest intresserad utav ?

Gällande T6 TE som kommer tillverkas lagom till sommaren så skall den ha samma kapacitet som T8 TE så du kommer inte längre med den.
Jag är nog mer sugen på en XC60, ska provköra imorgon. Lär väl bli långa leveranstider på den också som för T8.
patqve skrev: tor 22 nov 2018, 22:45
stevvee skrev:Håller med Lockis att det är konstigt val att antingen köra V60 T8 eller XC60 T5.

Gällande T6 TE som kommer tillverkas lagom till sommaren så skall den ha samma kapacitet som T8 TE så du kommer inte längre med den.
Jag är nog mer sugen på en XC60, ska provköra imorgon. Lär väl bli långa leveranstider på den också som för T8.
Nope, en xc60 utan hybrid kan du nog få lev om 2-3 månader. En T8 är nog närmre 9 månader. Min V60 D4 tog 6-7 veckor.
stevvee skrev: tor 22 nov 2018, 22:23

Fast XC60 är väll inte direkt större än V60 ? Högre möjligtvis men innermått chansar jag på ungefär lika.

Xc60 är större. Kan ta fram måtten sen vid datorn.
Lockis skrev: tor 22 nov 2018, 23:10
patqve skrev: tor 22 nov 2018, 22:45

Nope, en xc60 utan hybrid kan du nog få lev om 2-3 månader. En T8 är nog närmre 9 månader. Min V60 D4 tog 6-7 veckor.
Har inte bilfirman förbeställt bilen är väntetiden idag ca 21 veckor. T8 ännu längre om jag förstod säljaren rätt.
Lockis skrev:
stevvee skrev: tor 22 nov 2018, 22:23

Xc60 är större. Kan ta fram måtten sen vid datorn.
Beror iofs på vad man prioriterar. Visst den är bredare invändigt (5mm bredare i fram, mer ibak) och har högre takhöjd. Allt annat torskar XC60 på mot V60 som har både större bagage och är längre.

Den stora skillnaden mellan T8 på 400hk och T5 på 250hk tycker inte jag är den snabbare accelerationen man får i T8, utan övriga mervärden. Man kan tex smyga iväg tidigt till jobbet utan att störa familj eller grannar när man nästan ljudlöst rullar genom villakvarteret. Smidighet vid kökörning är en annan fördel. Jag tror att när man väl har haft en plug-in eller elbil så börjar andra bilar kännas väldigt gamla.

Sen det här med utrustning. Själv har jag svårt för nakna bilar typ Volvos Kinetic, det blir väldigt tråkigt. Men med en T8 Inscription som det ändå handlar om i din V60-offert har du en väldigt fin bil som känns lyxig interiört. Jag personligen skulle tröttna snabbare på nappaläder än på T8-drivlinan. Men alla värderar olika :-)

Hur var det, hade du tid att vänta på V60 T6 Twin Engine? Där kanske du kan få in ditt nappaläder och din ljudanläggning?
Jag har tid att vänta på V60 T6 Twin Engine, men om det är långa leveranstider på T8 så lär väl T6 bli ännu längre leveranstider, men som du skriver så kan jag lägga till nappa och B&W ljudet för nästan samma pengar som T8 utan denna extra utrustning, skulle väl skilja 30-40K ungefär mellan T6 och T8 utan någon extra utrustning?

För övrig var jag och provkörde XC60 T8 igår, jäklar vilken trevlig bil, den var fullutrustad med allt, men blir som sagt för dyrt för mig.

Jag får ta mig en funderare på hur jag ska göra, jag är inte i behov av 400hk och kör mest motorväg då kanske man ska hoppa Twin Engine? :-/

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]