Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
chezENGH skrev:
FBKEeyore skrev:Hur upplever ni bakdörren nu när den är "en del" av hjulhuset?
Särskilt under den här årstiden med snö,slask,kyla om vartannat.
En kollega provkörde under en dag och sidan på bakdörren (mot hjulhuset) var helt täckt med smuts :???:
Detblir vanskelig å holde bakdøren helt ren ser jeg...
Det holder ikke å høytrykkspyle heller

XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Håller med om att bakre delen av bilen blir ganska smutsig och även insidan kanten på bakdörrarna.
Men tycker att alla de nyare volvobilarna blir smutsigare än gamla modellerna.
Har säkert med aerodynamiken att göra.
Helnöjd med bilen och "inga vibrationer" som tydligen några i XC/V90- serierna har.
av Eiko
Fikk min T8 den 1. Desember og har kjørt 1800 km. En langtur Oslo-Trondheim ca 55 mil for to dager siden resulterte i et forbruk på ca 0,65. Daglig småkjøring går på el noe som fungerer utmerket da 80-90% av min kjøring er turer opp til 40-50 km. Bilen går som en drøm og den er tyst, både på el og når bensinmotoren slår inn. Besinhybrid er ok men D4 hybrid hadde vært mitt optimale valg for lavere forbruk på langkjøring. Er vel ikke mange av oss som egentlig har bruk for 407 hk.

Touchskjermen funker men det hadde vært litt bedre med et styringshjul på midtkonsollen slik Audi m.fl har. Kjører 19" på vinter og 21" på sommer. 19" på vinter funker bra. Men jøsses......for en bil☺
Bilagor
IMG_20171205_161651_225-1-1008x567.jpg
IMG_20171205_161651_225-1-1008x567.jpg (129.57 KiB) Visad 1615 gånger
Användarvisningsbild
av Dex
Eiko skrev:Besinhybrid er ok men D4 hybrid hadde vært mitt optimale valg for lavere forbruk på langkjøring. Er vel ikke mange av oss som egentlig har bruk for 407 hk.
D4 eller allra helst D5 hybrid det hade varit optimalt. :)
Kommer väl aldrig att tillverkas pga dagens påhittade diesel hysteri.
av III
Dex skrev:
Eiko skrev:Besinhybrid er ok men D4 hybrid hadde vært mitt optimale valg for lavere forbruk på langkjøring. Er vel ikke mange av oss som egentlig har bruk for 407 hk.
Spännande, på vilket sätt är den påhittad?
Användarvisningsbild
av betterlead
Har svårt att låta bli att göra ett litet inlägg angående påstådd "Dieselhysteri"

Visst har dieseldrivna personbilar blivit renare de senaste tio åren, men vid körning i stadstrafik har en ny dieselbil ungefär sex gånger högre utsläpp av kväveoxider, nästan tio gånger högre utsläpp av partiklar och dubbelt så höga PAH-utsläpp (kolväten) som en motsvarande ny bensinbil.

Utsläppen av kväveoxider i gatunivå är särskilt farliga för människor i tätorterna.

"Dieselhysterin" som du nämner, är nog precis tvärtom i min betydelse än din - en obegriplig vurm för dieselmotorn och ännu mer märkligt att våra s.k. bilexperter i medierna hade den inställningen. Till detta politiker som gav dieselbilarna stämpel som miljöbilar och sänkte skatten för dessa. Verkligen märkligt. Hur kunde det ske?

Kolväten (HC)
Orsakar cancer.
Kan påverka arvsanlagen.
Bidrar till att bilda marknära ozon.

Kväveoxider (NOx)
Bidrar till försurning av marken och övergödning av sjöar.
Påverkar människans arvsmassa och luftvägar.
Bidrar till att bilda marknära ozon.

Ovanstående är delvis en bidragande orsak till att jag som nästa förmånsbil väljer en XC60 T8 - jag vill kunna köra sträckorna i stan på el.
För övrigt får jag försöka hänga med i snacket om den miljöpåverkan tillverkningen av bilbatterier kan ha. Just nu, ser jag trots all anledning att rulla runt i stan med el som kraftkälla till bilen.

Den som är bättre insatt än jag och finner felaktigheter i min lilla text, får gärna rätta mig - det skulle jag bara vara tacksam för.
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Dex
III skrev:
Dex skrev:
Spännande, på vilket sätt är den påhittad?
Kanske borde inte vara i denna tråden?
Men...
Massmedia skriver ju att alla dieselbilar snart ej får köra i diverse städer bland annat.
Detta kan ju lätt missuppfattas om man inte kollar upp det riktigt.
Euro 6 och Euro 5 klassade bilar får idag köra i Tysklands så kallade "Gröna Zoner" om man har införskaffat ett sådant miljömärke.
Vi har inte ens börjat med miljözoner ännu.
Jag har också fått frågan många gånger av bekanta:
Inte ska du köpa en ny dieselbil väl, man får snart inte köra dem i städerna?
Många tror ju så.
Det dröjer nog 15-20år till innan de blir förbjudna.(även nya bensin och alla gamla bilar som spyr ut avgaser).
Kanske ett förbud mot äldre bilar hade gjort mer nytta för miljön.
Användarvisningsbild
av betterlead
Dex skrev: Kanske ett förbud mot äldre bilar hade gjort mer nytta för miljön?
Det, däremot, är mycket intressant!
Användarvisningsbild
av poseidon
Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Användarvisningsbild
av Derank
poseidon skrev:Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Ochså blev det hörcochså en tråd 8m miljön och dieselns vara el ikke vara och att det vore bättre om alla körde duett fortfarande. ..... .........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av betterlead
Derank skrev:
poseidon skrev:Absolut inte, det kommer alltid vara bättre för miljön att köra en gammal bil än att skrota något som fungerar för att tillverka en ny.
Ochså blev det hörcochså en tråd 8m miljön och dieselns vara el ikke vara och att det vore bättre om alla körde duett fortfarande. ..... .........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
:-(O) :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]