Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Ilduce77 skrev:Nu har jag mätt min xc60 MY16 ordentligt..

På måndag ska jag upp och mäta motsvarande mått på den nya.

Bredd:
113 cm mellan hjulhusen
129 cm ovanför och bakom hjulhusen.

Djup:
82 cm från sätets överkant till rutan.
85 cm från sätets överkant till bakluckans klädsel.
87 cm från bakluckans klädsel rakt bak till sätet.
95 cm från sätets nederkant till bakluckans klädsel.

Höjd:
80 cm mitt i, precis bakom sätet. 82 cm exkl larmsensor.
79 cm 1 dm in från fönsterna, precis bakom sätet.
74 cm från golvet till öppningens överkant.

Benutrymme:
19 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag kör. Jag är 183 cm och har stolen längst bak.
Tack för alla mått. 113 cm mellan hjulhus känns rimligt och det bör därför räcka. :)
av Hertsh
Derank skrev:låter ju som ett ikke problem att få in en golfbag på tvären då det finns tusen andra vinklar där den garanterat går in. Jag fick in gofbagarna i våran dåvarande Kia tom...och barnvagnen. Måste vara årets problem.....typ.

Vi har alla olika prioriteringar. Jag tror att jag skulle ruska på skallen åt en del av dina... Men det finns ingen anledning att racka ner på andra. Om jag lägger 700k på en bil har jag väl rätt att "kräva" att den passar mina behov, annars väljer jag en annan bil.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Hertsh skrev: Tack för alla mått. 113 cm mellan hjulhus känns rimligt och det bör därför räcka. :)
Nemas problemas :)

Bara ett förtydligande.. Måtten som jag skrev ut är för den gamla xc60n.

Måtten för den nya kommer i dagarna..
av para
Ilduce77 skrev:
Hertsh skrev: Tack för alla mått. 113 cm mellan hjulhus känns rimligt och det bör därför räcka. :)
Nemas problemas :)

Bara ett förtydligande.. Måtten som jag skrev ut är för den gamla xc60n.

Måtten för den nya kommer i dagarna..
Bra att du kollar upp detta! Tack.
Kan du inte mäta på en V90 också?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Då är mätningen av nya xc60 också gjord. Jag var nog lite snabb när jag mätte sist, eller så var det fel på tumstocken. :)

Den nya xc60n var inte så otroligt mycket mindre än den gamla trots allt. Det är mest bredden på bagageutrymmet som utmärker sig..

GAMLA XC60

Bredd:
113 cm mellan hjulhusen

Djup:

Höjd:

Benutrymme:
19 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag kör. 183 cm och har stolen längst bak.

NYA XC60

Bredd:
111 cm mellan hjulhusen
113 cm ovanför och bakom hjulhusen. Det är dock en väldigt liten bit som är bredare än de 111 cm. Det är bara de sista 20-30 cm av bagageutrymmet som är 113 cm brett.

Djup:
76 cm från sätets överkant till bakluckans klädsel.
83 cm från bakluckans klädsel rakt bak till sätet.

Höjd:
75 cm mitt i, precis bakom sätet. Nya xc60 har inte några larmsensorer i bagageutrymmet.
75 cm 1 dm in från fönsterna, precis bakom sätet.
75 cm från golvet till öppningens överkant.

Benutrymme:
22 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag ställt in stolen till mig och jag är som sagt 183 cm lång.Bredd:
av Hertsh
Ilduce77 skrev:Då är mätningen av nya xc60 också gjord. Jag var nog lite snabb när jag mätte sist, eller så var det fel på tumstocken. :)

Den nya xc60n var inte så otroligt mycket mindre än den gamla trots allt. Det är mest bredden på bagageutrymmet som utmärker sig..

GAMLA XC60

Bredd:
113 cm mellan hjulhusen

Djup:

Höjd:

Benutrymme:
19 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag kör. 183 cm och har stolen längst bak.

NYA XC60

Bredd:
111 cm mellan hjulhusen
113 cm ovanför och bakom hjulhusen. Det är dock en väldigt liten bit som är bredare än de 111 cm. Det är bara de sista 20-30 cm av bagageutrymmet som är 113 cm brett.

Djup:
76 cm från sätets överkant till bakluckans klädsel.
83 cm från bakluckans klädsel rakt bak till sätet.

Höjd:
75 cm mitt i, precis bakom sätet. Nya xc60 har inte några larmsensorer i bagageutrymmet.
75 cm 1 dm in från fönsterna, precis bakom sätet.
75 cm från golvet till öppningens överkant.

Benutrymme:
22 cm från framsätets bakkant till baksätets sits när jag ställt in stolen till mig och jag är som sagt 183 cm lång.Bredd:
Tack för måtten. Kollade igår. Med klubbor är min golfbag 122 cm. Det krävs med andra ord en större bil än nya XC60.

Verkligen synd att de offrat så oerhört mycket av det praktiska i sina nya bilar. Framförallt för deras egen skull, det är dyrare att hitta nya kunder än behålla gamla. För min egen del finns det många alternativ (kanske en XC90).
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Enligt Vi bilägare så har den över 120 i bredd mellan hjulhusen. Jag vet inte hur de mätt, men jag hittade inte det måttet, men ta med klubborna till Volvo och testa bagaget.

Jag tog med barnvagnen och den gick precis in på längden. Det trodde jag inte skulle gå, men det var på det berömda håret. Det är en Brio Go med sittdel. Med liggdelen monterad skulle den aldrig gå in, men det gör den inte i den gamla heller. Det gjorde den dock i min Mondeo. Den svalde allt.. :)
Användarvisningsbild
av dol
Det verkar som alla extra cm hamnat på motorhuven. Tragiskt.
Profilen fulare på nya modellen.
Bara baken är snyggare.
Och hur kan en bredare bil vara smalare inne?
Collins hade rätt, hjärnsläpp på volvo!
nya Xc90 inte snygg någonstans, speciell grillen ful, inte ens med hundra tusen extra plast ser den ok ut.'Facelift å det snaraste.
V90 verkar också bara växt på motohuven, och varför så låg?
Tror inte alla cm hamnade bara på huven, med mina 193cm så är det första gången jag har
kunnat stäcka på benen bakom ratten i en 60-serie.
av improwise
dol skrev:Det verkar som alla extra cm hamnat på motorhuven. Tragiskt.
Profilen fulare på nya modellen.
Bara baken är snyggare.
Och hur kan en bredare bil vara smalare inne?
Collins hade rätt, hjärnsläpp på volvo!
nya Xc90 inte snygg någonstans, speciell grillen ful, inte ens med hundra tusen extra plast ser den ok ut.'Facelift å det snaraste.
V90 verkar också bara växt på motohuven, och varför så låg?
Menar du XC60 som tråden handlar om? XC90 tycker jag personligen är en av de snyggaste bilarna som gjorts senaste 2 åren, även som singel i storstad funderar jag på att köpa en bara för det. Men smaken är väl som baken :)

XC60 tycker jag är mer hit and miss, bakifrån är den inte rolig...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]