Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1165417
Trevligt att kunna bygga en ny XC60 nu. Det blir inte billigt...
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1165456
mange69 skrev:
Ilduce77 skrev:
Frode60 skrev:Ja, jeg skrev kontrakt på nye XC60 Hybrid 10 mars. Forventet levering i midten av oktober :) Skal se bilen "live" rett etter påske :)
Skatten på en ny xc60 D4 lär ju hamna på åtminstone dryga 6000kr/år, alltså ca 20.000kr på tre år.
Drygt 6000 kr i skatt för en D4? Hur kan du räkna så högt? Min D5 ligger på 4127 kr/år och en ny D4 med lägre utsläpp borde vara billigare, eller?
Räknade med skatten som blir aktuell på bilar registrerade efter 1 juni 2018. Det blir en chockhöjning de tre första åren för bilar med normalt utsläpp. Efter tre år sjunker den någon tusenlapp igen. En xc60 T6 tror jag skulle kosta 6000 kr/år och en diesel skulle straffas extra, så en D4 hamnar nog på drygt 6000kr trots lägre utsläpp än en T6..
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1165460
Så här specade jag dem, om någon är intresserad.. :) Samma utrustning i båda.

T8 717.000kr:
http://byggdinvolvo.volvocars.se/landin ... 0c80b10ee9

D4 596.000kr:
http://byggdinvolvo.volvocars.se/landin ... ceb14510b0

Det var i och för sig lite konstigt att om man väljer en T8, så startar den som grund på Inscription, men om man ändrar från inscription till R-design så sjunker priset med 22.000 kr. Är det en bugg i "Bygg din Volvo"? R-design är ju annars 5000kr dyrare än Inscription.

Har för mig att jag läst eller hört att luftfjädring ska vara standard på T8, men den kostar 26.000 i Bygg din Volvo. Jag kanske bara har drömt det.. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1165497
Inscription, B&W och luftfjädring är ju ett krav på en sån där kärra, iaf om jag skulle köpa en.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1165509
Derank skrev:Inscription, B&W och luftfjädring är ju ett krav på en sån där kärra, iaf om jag skulle köpa en.
Håller med om B&W, men jag har inte lyssnat på en som har bara HP och baslåda.. Hade nog grämt mig om jag inte valt till B&W.

Kan någon förklara varför man måste ha elstol på passagerarsidan om man ska ha B&W? Det blir ju ytterligare 5-6000 kr..

Jag har aldrig testat luftfjädring. Är det stor skillnad?

Prisskillnaden blir samma ändå, men dyrt blir det.. :)

Varför vill du ha Inscription istället för R-design? Jag har svårt att välja vilket som är snyggast på Xc90, men på xc60 tycker jag R-design är snyggare..
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1165523
Ilduce77 skrev:
Det var i och för sig lite konstigt att om man väljer en T8, så startar den som grund på Inscription, men om man ändrar från inscription till R-design så sjunker priset med 22.000 kr. Är det en bugg i "Bygg din Volvo"? R-design är ju annars 5000kr dyrare än Inscription.

Har för mig att jag läst eller hört att luftfjädring ska vara standard på T8, men den kostar 26.000 i Bygg din Volvo. Jag kanske bara har drömt det.. :)
Såg nu att luftfjädring är standard i T8 Inscription och inte i R-design. Det förklarar prisskillnaden..
av Primus
#1165565
LazerHawke skrev:
Primus skrev:Trevligt att kunna bygga en ny XC60 nu. Det blir inte billigt...
är väl inte så mycket dyrare än den d6 du kör nu? ;)
Sanningen smärtar ibland..;)
av Tenn
#1165567
Tänkte kolla skillnad på utrustningsnivåerna men ser två problem i deras bil konfigurator..
1. Det går inte att markera texten som visar vad som ingår i de olika nivåerna. Skulle vilja stapla upp i Excel och jämföra på en sida.
2. För Inscription och R-Design lyder rubriken, standardutrustning utöver Momentum resp standardutrustning utöver Inscription.... Dock listar de mycket som ingår i den lägre nivån. Alltså inte bara utöver.

Det här gör det svårt att jämföra på ett bra sätt. Synd att dom har så enkla buggar i sitt system.

Priset drar iväg galet mycket också! Det ksotar på att köpa den "lilla" SUV'en från Volvo..
Användarvisningsbild
av iigloo
#1165604
Volvo är sannerligen inget för vanliga svensson längre. Alla nya modeller ligger minst 100kkr över de gamla. Så då kommer den intressanta frågan. Varför Volvo?
Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]

Bör man inte kunna ta denna del via maskinska[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Ok. Ska försöka igen närmast dagarn[…]

Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]