Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag ska snart skaffa en nyare bil men jag vill göra en egen service mitt emellan där jag bara byter olja på macken typ.
Går det att få en påminnelse när bilen gått hälften av den vanliga intervallen?

Eftersom jag planerar att behålla bilen väldigt länge.

Eller finns det något annat sätt att få en reminder när bilen börjar närma sig 1500mil?
Vet inte om en reminder går att lägga in, men lägg bara in en egen slags reminder på mobilens kalender. Baserat på hur mycket du brukar åka om året kan du sätta ett ungefär. En annan reminder kan faktiskt vara att kolla miltalen på bilens odometer?
Om du ändå ska göra en mellan service är det inte hela världen om det är +/- 100 mil om du skulle glömma 1500 miltalet
Thewiruz skrev: ↑Igår, 19:57 Hej
Jag ska snart skaffa en nyare bil men jag vill göra en egen service mitt emellan där jag bara byter olja på macken typ.
Går det att få en påminnelse när bilen gått hälften av den vanliga intervallen?

Eftersom jag planerar att behålla bilen väldigt länge.

Eller finns det något annat sätt att få en reminder när bilen börjar närma sig 1500mil?
Jag tror inte ens med VDASH/D5T5/VIDA går att ställa in en "mellanskillnad intervall för Service". utan du får göra egen anteckning eller skriva ner "miltalen". även om du skall behålla bilen länge , det beror din körstil och kör du många mil kan jag förstå tätare servriceintervall.. men om pengar inte är ett problem visst. annars räcker 1gång per år.
Thewiruz skrev:Eller finns det något annat sätt att få en reminder när bilen börjar närma sig 1500mil?
Kör du c:a 1500 mil om året så sätt ett kryss i almanackan. Kör du mindre än 1500 mil sätt ett kryss i almanackan ändå. Långa service intervaller är ett "hittepå" från fabrikanterna för att kunna visa på låga service kostnader på tjänstebilar som rullar flera 1000 mil om året. Dessa byts ju ut vart 3-dje år och då funkar det, för den förste ägaren ( leising bolagen).......
Jag byter en gång om året på min 745-a, har alltid gjort. Även sedan jag blev pensionär och kör omkring 500 mil om året. Den har nu rullat omkring 50 till 55000 mil. Har ingen vägmätare, den stannade på c:a 38000 mil 2008.
Även frugans Subaru XV -21 bytts det olja på varje år. Där är intervallen 1 år eller 1500 mil. Ännu har hon inte kommit upp till 1500 mil, mätaren står nu på c:a 5400 mil. På denna bil var det gratis service i 3 år eller 6000 mil, så vi har "bara" betalt dom 2 sistaservicarna. Men det har ändå kostat nästan 10000 kr...... nu när garantin gått ut blir det jag som övertar servicen, då blir det betydligt billigare då det bara kostar delarna. Och det köper jag (olja, alla filter, bromsdelar m.m) på Biltema.......

https://carup.se/splitterny-volvo-xc60-fast-pa-ver[…]

460 T5 AWD

Det är svårt att sälja projekt tyv[…]

Parkeringsbroms ej aktiverad

Sedan en tid låter det som att mina el-parke[…]

Byta startmotor V60 D2

Hej, jag behöver byta startmotorn i min V60 D[…]