Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Gjorde idag första besiktningen på min V60 2023

Jag kliade mig lite i huvudet när jag såg att han lyfte den i länkarmarna för att kolla glapp i spindellederna. Jag menar alltså den där luften han har på räls.

Jag fattade mig inte att säga till/fråga varför han inte använde lyftpunkterna.

Det är ju en ganska ny bil som jag är rädd om.

Tror att han även använde länkarmarna bak.

Är detta fel?
Beror på vad man är utr efter, lyfter du i lyftpunkerna hamnar ju hjulupphängingen hängandes i lägsta läget, lyfter du längst ut i länkarmarna hamnar det ju i samma löge som när du kör nilen.
Det jag ogillar med att lyfta i länkarmarna är att hela bilens vikt hamnar på kulan i spindellederna.
I normal användning får de aldrig sådan last på sig, inte självklart att lagersätet för kulan är dimensionerat för det.
Okej så då var ändå min misstanke korrekt att detta inte riktigt är rätt sätt att göra det på? Jag bara kände att det kändes "off" när jag stod där och tittade.

Jag har inte märkt något problem men det skapade kanske onödigt slitage på min nästan nya bil
Bilen tål att bottna fjädringen i 200 km/h. En belastning som motsvarar bilens vikt flera gånger. Att den skulle skadas av att lyftas är helt uteslutet.
Lös Stötdämpare övre fästet

Ej original. Proparts eller liknande. Minns inte[…]

2:a på bländande halvljus

Dum fråga kanske? Besiktade bilen(xc60-17) i[…]

Hej. Behöver veta om min topplockspackning g&[…]

Start/stopbatteri

Hej! Kanske dumma frågor …… N&[…]