Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu skall man på sommar semester och då jag inte har använt dragkroken på ett tag noterade jag att den var lite trög att komma ut och trycka tillbaka.
Speciellt när jag skall trycka tillbaka den då blir det som en tröskel vid 60%, jag tittar under och det sitter som ett paket och det är inte uppenbart hur den skall servas/smörjas/underhållas.

Fann inte heller något på Youtube, endast på avtagbara modeller.

Alla tips mottages gladeligen 🙂
Seb8301 skrev: tor 10 jul 2025, 19:11 Hej,

Nu skall man på sommar semester och då jag inte har använt dragkroken på ett tag noterade jag att den var lite trög att komma ut och trycka tillbaka.
Speciellt när jag skall trycka tillbaka den då blir det som en tröskel vid 60%, jag tittar under och det sitter som ett paket och det är inte uppenbart hur den skall servas/smörjas/underhållas.

Fann inte heller något på Youtube, endast på avtagbara modeller.

Alla tips mottages gladeligen 🙂
rensa/ta bort ytrost om det finns, borsta bort smuts och dylikt och sedan stryk på tunn fett
Tips jag fått : "Stryk på ett tunt lager hjullager fett på hela ytan invändigt i hållaren för att undvika korrosion. Samma sak på motsvarande del av dragkroken."
Byta olja i 8-vxl automatlåda

Fegar och kör på Volvos själv men […]

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]