Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Webdog
Noterade att parkeringssensor bak visar att något finns bakom bilen (~ 1 meter), både som gult streck samt två gula fyrkanten i kamerabildens overlay (alltså inte paniknära=rött) trots att det är helt fritt, dock inget ljudlarm.

Har försökt kolla om sensorerna reagerar, men osäker på om någon, varken fram eller bak larmar om man är i neutral men visar kamerabild. Har ingen i närheten som kan vara assistent, så måste lämna förarsätet för att skapa hinder. Att kameran känner av objekt som närmar sig vid backning verkar OK.

Kan det vara mjukvarustrul? Möjligen dök detta upp sedan jag kört med släpkärra här om dagen.

XC60 MY23
av Webdog
OK, har kollat lite mer!
Och allt tyder på mjukvarustrul. När jag satte upp ett "mjukt mål" att först köra fram emot, kom ljudsignaler, och även visuell indikering (felaktiga fanns kvar hela tiden bakåt). Backar mot nytt mål och får då varning av korrekt sensor, samt på kameraoverlay. MEN sedan ligger senaste varningen kvar grafiskt, hade ett rött streck och röd fyrkant vid ena hörnet bak på bilen, dock inget ljudlarm, placerade "målet" på annan plats och backade, och då blev det gul indikering, vilket är korrekt. Däremot stannar denna indikering kvar när jag istället kör framåt.... Får bli ett besök hos Volvo :)
av JHg
Jar har samma på min 2025:a...
av Webdog
Inser att jag missat att boota om datorn i bilen..... borde ha insett att det ofta löser mystiska problem!
Nu funkar allt som det ska :laugh:
Hittade följande på detta eminenta forum:
"Håll inne den avlånga Hem-knappen i 20 sekunder och släpp den. Då startas ”operativsystemet” om i din Google-bil."
av Desmodue
Jag har samma elände fram där det inte kommer något ljud från sidorna, jag har haft den inne två gånger hos Volvo och de påstår att det ska vara så. Bootat om massor av gånger både med hemknappen och defrosterknappen.
av MaverickJS
HeavyMetal skrev: tor 10 apr 2025, 12:58
MaverickJS skrev: mån 07 apr 2025, 23:18
Edwe skrev: mån 07 apr 2025, 17:39 Konstigt, när man läser så ska det ju komma ljud även vid hinder från sidorna, men...
https://www.volvocars.com/lb/support/ca ... 169920235/
Beror på vilket paket du har. Sidosensorer är inte standard.
Jag fick det i samband med Park Assist tillägget har jag för mig?
Ja, det är där de ligger med.

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]