Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på att köpa en ny my26 V60 T6 och undrar lite kring det här med vinterdäck till bilen. Volvohandlaren ville ha 25kkr för kompletta vinterhjul. Det är 18" på samma fälgar som är standard på bilen. Dessa fälgar tycker jag är sjukt fula, så jag letar alternativ.

Finns det inga andra 18" fälgar från Volvo som är godkända för T6/T8 modellerna?

De finns ju ett gäng fälgar, men mer eller mindre alla utom 3st verkar lira med hybriderna!? Vad är det som styr detta? Den extra tyngden?

Slutar garantier mm att gälla om man tar ett par fälgar som passar (rätt dimension, ET etc), men inte är godkända för hybriderna?

Mycket tacksam för svar!

väl mött,

/Erik
ErikSvensson skrev: fre 07 mar 2025, 22:35 Jag funderar på att köpa en ny my26 V60 T6 och undrar lite kring det här med vinterdäck till bilen. Volvohandlaren ville ha 25kkr för kompletta vinterhjul. Det är 18" på samma fälgar som är standard på bilen. Dessa fälgar tycker jag är sjukt fula, så jag letar alternativ.

Finns det inga andra 18" fälgar från Volvo som är godkända för T6/T8 modellerna?

De finns ju ett gäng fälgar, men mer eller mindre alla utom 3st verkar lira med hybriderna!? Vad är det som styr detta? Den extra tyngden?

Slutar garantier mm att gälla om man tar ett par fälgar som passar (rätt dimension, ET etc), men inte är godkända för hybriderna?

Mycket tacksam för svar!

väl mött,

/Erik
Nej det är inget måste, du kan köpa vinterfälgar från andra volvo modeller om du hittar. Sålänge det är rätt däckdimension , det som kan skilja är nog ET och tum" men det bör funka iallafall. 17" kan jag tänka mig att det blir svårt på en T6/T8 pga. bromsoket är stora och då blir det jävligt tight mellan fälg och bromsok(kanske inte går att snurra fritt). men har du några 18" fälgar du tänkt på?
Till S/V60 och S/V90 är 18”-fälgar utbytbara mellan modellerna; utan att anpassa däckdimensioner eller kompromissa med fälgbredd eller ET. Så gott som alla 18”-fälgar till S/V60 är 8” breda, precis som de till S/V90. Vad som skiljer är däckdimensionen för S/V60 (235/45-18) och S/V90 (245/45-18).

Varför Volvo valt att exkludera somliga fälgar för laddhybriderna kan bero på olika fälgdesign (med annorlunda typ av så kallad wheel hump) som kan påverka fälgens passform över bromsok när balanseringsvikter är monterade. Utöver det kan den ”icke godkända” fälgen lika gärna vara en fälg som väger mer, och/eller är starkare samt i själva verket fungerar hur bra som helst till en laddhybrid.
Ja, det som gör mig väldigt fundersam är detta exempel på en fälg, som är godkänd fram till ett visst chassinr för my2022, men inte nyare. Något är ändrat, men man skriver inte vad...
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16336/2026

Jag skulle helst vilja ha 18" på båda sommar och vinterdäck (förstår att mindre inte funkar pga stora bromsar mm) för jag prioriterar komfort över att det är snyggare med större fälgar. Även däcken blir ju lite billigare.

Tyvärr anser jag att standard 18" som bilen levereras med är vansinnigt fula. Ser ut som en konstig propeller i mitt tycke. Nu tror jag inte det är möjligt att byta dem till någon annan 18" fälg vid nybeställning (skall dock fråga om det) utan det lutar åt att jag låter dessa bli vinterfälgar, då bilen oftas ändå är skitig och ful då :P

Sedan skor jag på sommarsulorna på ett par snyggare 18" fälgar. Tror jag hittat fälgen jag vill ha på sommardäcken:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16395/2026

Den modellen verkar inte ha något undantag för hybridmodellerna heller, vilket känns som ett plus.
ErikSvensson skrev: Men man undrar ju vad det egentligen betyder när det står att de inte är godkända... Jag skall ta upp det med handlaren jag förhandlar med.
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 1032fd5e9/

WLTP utsläpp garanterat. De är inte godkända av Volvo som nybil.
Du kan använda dem hur mycket du vill ändå.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Fälgen som du är intresserad av (18" 5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut - 1039) har en tvilling (18" 5-Double Spoke Black Diamond Cut - 1234). Den sistnämnda har inte Volvo inte godkänd för laddhybrider. Däremot är det som @KalleJ skriver; ≠.

Är din vilja att följa Volvos rekommendation bör du säkerställa att du får rätt fälgar. Den förstnämnda har nummer 31400897 samt färgkoden "Matt Black (968)" och den sistnämnda har nummer 32271989 samt färgkoden "Black Stone (019)".

Gällande den första fälgen du länkade till (18" 5-Y Spoke Black Diamond Cut): även den finns i två versioner. Den du länkade till är 18x8” och den andra är 18x7,5”. Den förstnämnda har nummer 31471311 samt ET 42 och den sistnämnda har 32209776 samt ET 45.
ShogunX skrev: lör 08 mar 2025, 20:06 Fälgen som du är intresserad av (18" 5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut - 1039) har en tvilling (18" 5-Double Spoke Black Diamond Cut - 1234). Den sistnämnda har inte Volvo inte godkänd för laddhybrider. Däremot är det som @KalleJ skriver; ≠.

Är din vilja att följa Volvos rekommendation bör du säkerställa att du får rätt fälgar. Den förstnämnda har nummer 31400897 samt färgkoden "Matt Black (968)" och den sistnämnda har nummer 32271989 samt färgkoden "Black Stone (019)".

Gällande den första fälgen du länkade till (18" 5-Y Spoke Black Diamond Cut): även den finns i två versioner. Den du länkade till är 18x8” och den andra är 18x7,5”. Den förstnämnda har nummer 31471311 samt ET 42 och den sistnämnda har 32209776 samt ET 45.
Jättetack för den infon. Hade helt missat att det var två olika versioner av "samma" design (fast olika bredder). Nu har jag lite bättre koll på läget.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]