Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalle63
Har en XC 60 19 R design
Åker på 18 tums dubbdäck hacka 10 nya.
Ibland känns det som att man tappar fästet med vägen, liksom glider till.
Alltid åt höger, spelar ingen roll om det är blött eller torrt eller halt.
En liten glid på en bråkdel av en sekund.
Det är vägen säger Volvo. Nej det köper inte jag.
Bilen har gått ca 9000
Användarvisningsbild
av ShogunX
Någon millisekund av glid innan däcket finner fäste om kurvtagningen sker i högre hastighet upplever jag med alla dubbdäck jag provat, inte minst med nya sådana. I en gradvis ökande kurva har dubbdäcket initialt mer kontakt med marken genom dubbarna (vilket resulterar i lägre sidofriktion) och ju mer kraft som förs över till hjulsidan, desto mer kontakt skapar däckets gummi med marken (vilket ökar sidofriktionen, till en viss gräns).

Generellt uppstår glidning oftare när vägbanan är fri från is, frost, snö eller slask eftersom hastigheten trafiken håller är högre än vid riktigt vinterväglag när hastigheter oftast är betydligt lägre. Samma sak kan upplevas när dubbdäcken förlorar grepp vid kraftigare acceleration eller inbromsning under bättre vägförhållanden, vilket tydligt kan märkas genom att bilen svarar med att aktivera lämpligt säkerhetssystem.

I syfte att behålla dubbdäckens tänkta köregenskaper längre accelererar jag måttligt, saktar ner ordentligt innan kurvor, håller ett anpassat avstånd till framförvarande fordon och bromsar mjukt. Sett till mitt sätt att köra är glidning (eller strax innan glidning) vanligt förekommande vid första vänstersvängen i en cirkulationsplats, det är ofta där sidofriktion behövs som mest och under längst tid.

Om jag tolkar dig rätt; du har endast upplevt att du glider åt höger, det vill säga att du glider vid vänstersvängar. Försök därför att provocera fram samma sak genom en högersväng. På en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe kan du cirkulera medsols med en lyktstolpe som riktmärke, som om det vore vilken cirkulationsplats som helst.

Ovan är en enkel metod för att ta reda på om det du beskriver är hur dubbdäck beter sig eller om saken bör undersökas vidare.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att det inte är glapp i styrlederna
Greppa framhjulet med en hand kl 3, den andra kl 9
Tryck / dra omväxlande och känn om det finns något glapp.. bilen kan stå på hjulen, däcken flexar tillräckligt.
Kan ju vara läge att rycka i bakhjulen också :-)

Är toe-inställningen fel kan man uppleva "dödgång" från när man vrider på ratten tills bilen faktiskt reagerar..
av Kalle63
Lite mera info.
Detta känns bara när ja åker o svänger lite åt höger.
Inga höga hastigheter 70 80 kanske har känt detta på motorväg med.
Har inte kollat kulleder o p ändar ännu.
Besiktad för ca 1500 mil sedan.
Åkte ca 6 mil idag o ok beläggningen är inte den bästa på sveriges vägar.
Kände ett sådant släpp en gång. Åkte verkligen o provocerade.
Pratade med Volvo om detta men dom visste inget, hade inte hört talas om detta.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]