- fre 28 feb 2025, 10:39
Någon millisekund av glid innan däcket finner fäste om kurvtagningen sker i högre hastighet upplever jag med alla dubbdäck jag provat, inte minst med nya sådana. I en gradvis ökande kurva har dubbdäcket initialt mer kontakt med marken genom dubbarna (vilket resulterar i lägre sidofriktion) och ju mer kraft som förs över till hjulsidan, desto mer kontakt skapar däckets gummi med marken (vilket ökar sidofriktionen, till en viss gräns).
Generellt uppstår glidning oftare när vägbanan är fri från is, frost, snö eller slask eftersom hastigheten trafiken håller är högre än vid riktigt vinterväglag när hastigheter oftast är betydligt lägre. Samma sak kan upplevas när dubbdäcken förlorar grepp vid kraftigare acceleration eller inbromsning under bättre vägförhållanden, vilket tydligt kan märkas genom att bilen svarar med att aktivera lämpligt säkerhetssystem.
I syfte att behålla dubbdäckens tänkta köregenskaper längre accelererar jag måttligt, saktar ner ordentligt innan kurvor, håller ett anpassat avstånd till framförvarande fordon och bromsar mjukt. Sett till mitt sätt att köra är glidning (eller strax innan glidning) vanligt förekommande vid första vänstersvängen i en cirkulationsplats, det är ofta där sidofriktion behövs som mest och under längst tid.
Om jag tolkar dig rätt; du har endast upplevt att du glider åt höger, det vill säga att du glider vid vänstersvängar. Försök därför att provocera fram samma sak genom en högersväng. På en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe kan du cirkulera medsols med en lyktstolpe som riktmärke, som om det vore vilken cirkulationsplats som helst.
Ovan är en enkel metod för att ta reda på om det du beskriver är hur dubbdäck beter sig eller om saken bör undersökas vidare.
• 2016 S60 D4 R-Design
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum