Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Hur är xc60 att köra utan aktiv luftfjädring?
Och hur är det att köra med aktiv luftfjädring?

Bilr det bättre väghållning med den aktiva kuftfjädringen?

Blir xc60 stenhård och dålig att åka i tan den aktiva luftfjädringen?
Är den värd att betala 26900sek extra för?? är väl individuellt men vad tycker ni?
Jag har precis tagit ut en 2025 utan. Tycker den är helt ok. Inte speciellt stötig. Dock mest motorväg och landsväg...
Luftfjädring är utan tvekan trevligare att åka med. Om det är värt pengarna är som sagt var högst individuellt. Beroende på pris har jag växlat mellan luftfjädring och vanlig fjädring på mina senaste bilar. För mig är det inte ett måste, men definitivt "nice to have".

Kör du ofta med tungt last eller med släp skulle jag personligen prioritera luftfjädring högt. Den anpassar fjädringen efter lasten och det är riktigt trevligt.

Med färre i bilen och utan släp så fungerar den vanliga fjädringen i mitt tycke helt OK.
Har endast åkt i min systers T6 med 22" hjul utan luftfjädring och kört min T8 med 21", båda R-design/Black edition och då är luftfjädring klart värt pengarna. Enda tråkiga är att Volvo styr höjden med vilket Mode du valt, Power och Pure = låg och övriga mode så är den hög. Har inte åkt i en XC60 med mer moderata hjul så jag vet inte hur den känns, men spontant efter kört den i 5 månader så är det helt klart andra options jag skulle plocka bort vid nästa köp och bocka i luftfjädring igen.

Åk till en handlare och provkör med och utan luftfädring, se bara till att det är samma storlek på hjulen och utförande.
Har haft luftfjädring i två bilar, en S90 Inscription (med hjul på 19, 20 och 21”) och en XC60 R-Design (med hjul på 20 och 21”).

Jag upplevde gången som mjuk i högre farter, något som jag dock även upplevt i andra Volvo-modeller utan luftfjädring och utan sportchassi. Vad som stod ut vill jag minnas var hur luftfjädringen hanterade broskarvar och liknande på ett mindre dramatiskt sätt. Tyvärr saknar jag tillräckligt underlag för att jämföra XC60 med och utan luftfjädring på ett mer givande sätt.

Om tillvalet är ”ett måste” låter jag vara osagt, men hamnar komfort högt upp på listan är det ett bra val.
På något sätt är nyare XC60 med normalfjädring skönare än den första 2018, ja alltså av den nya plattformen.

Jag tog utan luftfjädring och jag ångrar mig inte. De har nog utvecklat även den vanliga fjädringen. De pengarna la jag på annat roligt lull, för den otroliga skillnaden var det inte.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]