Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Supfam
Fel av mig att inte vara tydlig nog. Jag vet mycket väl att det är motorn som gör skillnaden, och det var den skillnaden jag menade.

87hk/240 Nm mot nyare på 145 hk/309 Nm. Någonstans 65-70 % förbättring.
MaverickJS skrev: tor 09 jan 2025, 14:49
Supfam skrev: tis 07 jan 2025, 19:13 Den är bakhjulsdriven vid eldrift, och du nämner rondell och där går den garanterat på batteriet. Batteriet i den är dessutom starkare än den i din förra bil.
Batteriets styrka är irrelevant. Elmotorn är däremot drygt 60% starkare.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Elmotorerna kan få bilen att bete sig kusligt på hala vägar
När man släpper gasen så regenererar elmotorerna vilket innebär att de bromsar, var på en glashal väg förra året och lärde mig att jag inte fick kliva av gasen fullständigt, om jag gjorde det så kom bakändan i sidled på vägen innan stabiliseringssystemet grep in
av perhall
Tyvärr är inte fyrhjulsdriften i Volvos laddhybrider lika bra som i de tyska laddhybriderna, de har alla (tror jag) fyrhjulsdrift även med el. Åkte bakom en Enyaq i morse, snorhalt, uppenbarligen en bakhjulsdriven. Och ja, elmotor bak blir svajigt, både vid gaspådrag och rekuperation. En möjlighet är att köra Constant AWD, men det drar mycket soppa. Stabilare, helt klart.
av Robkwi
Första vintern för min del med en v60 recharge T6-2024. Senaste 12 åren har jag kört olika dieselvolvo alla med Haldex. Senaste två bilarna har varit v60cc av nuvarande generation.

Som helhet är det ju goare att köra på el, tyst och trevligt. Jag gillar laddhybriden väldigt mycket.

Men vinterkörningen är ju sämre med laddhybriden. Som ni är inne på så är den mer oförutsägbar. Vid lite is/halka så släpper baken ganska okontrollerat innan antisladd går in, det kommer så pass oväntat att man oftast blir lite smårädd eller i alla fall överraskad. Upplevde inte detta tidigare med framhjulsdrift+Haldex.

Och så startar bensinmotorn då direkt när den tappar grepp, och det vill man ju kanske inte. Förstår att den går igång, det är ju för stabilitetens skull, men i vissa lägen blir det svårt att köra på ren el. Blir att man får tänka på det och köra jätteförsiktigt för att inte trigga igång bensinmotorn..
Och leka med bilen som man kunde med min tidigare v60cc kommer inte på tal då det inte längre går att sätta dstc i sportläge :crying:

När fyrhjulsdriften går igång är den ju ändå ganska OK, även om jag upplever den mer ostabil. Elmotorn har ju ganska stort vridmoment så baken blir ju lite mer ostabil och vill gå i sidled även i awd-läge. Hade inte så med Haldex vid awd.

Så som en vinterbil, om man bor nånstans med mycket kyla, så är inte laddhybriden bästa bilen. Inte nog med att batteriet dräneras betydligt snabbare vid minusgrader om man vill ha värme i bilen på eldrift, så är körupplevelsen och ”säkerheten” sämre tycker jag än om man skulle haft en diesel eller bensinare med awd. Men en sak är bättre vid kyla med laddhybriden, förkonditioneringen med el skickar ju massa värme direkt efter start så efter bara några minuter har rutorna tinat upp, där är den betydligt snabbare än webaston.

Så det är väl en större kompromiss att köra laddhybrid än fossilbil kan man säga ;-)
Gungig/svajig bakvagn V70 2.4D 2010

Hej! Bilen har gått ca 26k. Bytte de klass[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]