Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har en XC60 MY 2018 med trygghetsbelysning exteriört i dörrhandtagen. Det är även Keyless i handtagen. Nu har en av belysningarna gått sönder, funkar ibland. Jag funderar över två saker:
1. Går det att byta denna belysning (LED-lampa) i handtagen eller måste man köpa ett helt nytt handtag.
2. Vilken typ av LED-lampa ska det vara?

Tack på förhand!
Jag har varit i kontakt med återförsäljare men fick svar att hela dörrhandtaget behöver bytas ut, eftersom de inte hade någon uppgift på vilken lampa som skulle sitta där. Är det någon som vet vilken lampa som ska sitta där och hur man eventuellt får tag på denna?
Hej!
Det går tyvärr inte att byta enbart lampan som för övrigt är en lysdiod om man inte har tillgång till lödpenna och krympslang.
Dioden sitter på ett kretskort som tyvärr är förseglat med någon typ av gjutmassa.

Har nu provat att fräsa rent kortet så det gick att fräsa ur ett hål för att kunna demontera den ytmonterade dioden som sitter där.
Direkt under dioden sitter en konvex lins som koncentrerar ljuset ut från öppningen i handtaget. Den vill man gärna ha kvar om man ska ersätta dioden.
Hittade hos Amazon en förpackning med 100st 3mm lysdioder med ganska bra ljusstyrka som det redan sitter ett begränsnings motstånd monterat på ena benet för att dioden ska gå att köra på 12V. Har nu monterat en sådan och använde sedan smältlim för att fästa dioden direkt mot linsen.
Resultatet blev väldigt bra jämfört med original diodens ljus.

Nu är bara problemet att jag inte vet vilken av kablarna som är +12v och jord. Kablarna inne i handtaget är Brun och Svart.

Så om någon har tillgång till ett elschema för Volvo V60 T6 recharge -2020 och kan tala om för mig vilken är vilken vore trevligt!
Eller så får jag ansluta handtaget och helt enkelt mäta!

För info så är det samma handtag både fram och bak och dessa ska vara det samma på alla modeller om man har Keyless.
Det är lite pillrigt att lossa på ytterdelen på handtaget (den som är lackad) men det går.
Detta gör att man egentligen inte behöver köpa en i rätt färg om man handlar från skroten utan det är bara att flytta ytterdelen.

På min modell satt det inte heller en TX25 skruv innanför gummi pluppen i dörren för låsning av handtaget i ytter läge vid byte utan det fans bara en fördjupning där man med en spårmejsel trycker in låsningen när man håller handtaget i ytter läget.
För att sedan släppa på låsningen måste man sedan med en mejsel försöka trycka tillbaka den platta som låser fast handtaget i ytter läget.
Min behövde jag smörja med lite silikonspray för annars fastnade den på halva vägen och då fungerade inte låset.
Plattan kräver inte mycket kraft om den är ordentligt smord utan då klickar det till och sedan fungerar handtaget och låset som det ska.

Tack för mig!

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]