Volvos Recharge-däck är Michelin Cross Climate. Ett av de absolut bästa allvädersdäck som finns. Lika bra som vinterdäck - nej. Men allt snack om "livsfarliga däck" är bara dumheter. De är inte mer än nån sekund efter dubbfria vinterdäck runt handlingbana:
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Mjo, men hur långt efter ett premium dubbat vinterdäck är de? Dubbfria vinterdäck har generellt blivit bättre de senaste 10 åren, men i vissa situationer räcker de inte till alls. Jag bor längs Norrlandskusten och skulle aldrig igen sätta dubbfritt på någon av mina bilar. Har provat - och aldrig igen.
Sasjjj skrev:Mjo, men hur långt efter ett premium dubbat vinterdäck är de? Dubbfria vinterdäck har generellt blivit bättre de senaste 10 åren, men i vissa situationer räcker de inte till alls. Jag bor längs Norrlandskusten och skulle aldrig igen sätta dubbfritt på någon av mina bilar. Har provat - och aldrig igen.
Helt fel användningsområde då.
Du skulle kunna ha ett par bra åretruntdäck vår sommar höst istället, mindre stress vid väderväxling.
Ni har väl fått första snön där uppe redan?
Haft dubbar på en bil, då den saknade ABS och Antisladd. Norr om Skåne söder om Jönköping kust till kust.
Nope, ingen snö här ännu, men ganska snart kommer den första blankisen när kvällens regn fryser under natten. = En situation där jag definitivt inte vill åka med recharge-däck, året runt däck eller dubbfria vinterdäck....