Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är en bild på den som satt i ventilen,. Jag ville inte klippa några kablar så har även satt dit en hane i kontakten jag lossade som skydd för vatten och smuts i fall att jag behöver återställa allt till original igen.
Bilagor
IMG_5371.jpg
IMG_5371.jpg (1.55 MiB) Visad 4065 gånger
Allt verkar inte vara svart eller vitt,jag har en gammal trafikverket bil med med enbart batteriladdare monterad på motorvärmaruttaget.Jag köpte en biltema felkodsläsare och monterade tillbaka kontakten till ventilen som ska reglera värmen mellan motor och kupén för att testa om ventilen har den funktionen.Har en utetemperatur på 13 grader och motortemp på 30 grader eftersom jag kört en kortsväng för någon timme sen.
När jag startade värmaren via appen sjönk värmen till 26⁰c gissar att det är när cirkulationspumpen drar igång men började ticka upp efter att värmaren startat.
Jag har jag bara kollat vad slut tempen på motorn blev efter att värmaren slog av och den var 63⁰c efter ca13minuter.
Det måste väl betyda att det går att göra en mjukvaruinställning eftersom min bil värmer motorn via parkeringsvärmaren?
Kanske gick att göra när man beställde bilen?
valln skrev: tis 24 sep 2024, 18:50 Det var före ett visst datum som värmaren också värmde motorn, kanske har du en sådan bil?
Har en 2020 årsmodell det var någon gång mellan 2018 och 2019 som det ändrades.Kollade även manualen för min bil och den sa att den inte värmer motorn när parkeringsvärmaren körs.
Jag har samma erfarenhet som @tomtom11. Har en V90 MY2020 byggd 2019-10-10. Står i manualen att bara kupén värms upp inte motor. Testade i måndags starta bilen utan värmare, kopplade in OBD2 och det stod 26⁰C vid start. I går morse startade jag värmare i ca 15 min och vid start stod det 65⁰C.
Idag testade jag köra fjärrstart istället och då efter ca 15 min är jag uppe i 81⁰C.
Nu bor jag i Helsingborg så här var det ca 10⁰C i morse när jag körde iväg. Så ska bli intressant att testa vid kallare temperaturer.
En follow up på detta, om man har en V60 T6 / T8 Recharge (ex vid MY 2022 2023 med elvärmaren, så lär ju inte motorn värmas upp heller av parkeringsvärmaren?!

Någon som vet om det finns ett vettigt knep för att få bensinmotorn uppvärmd före avresa eller om man är hänvisad till en Defa?
Svaret är antingen via ”fjärrstart” (går bara utan att laddkabel isatt) eller calix/defa motorvärmare. Men som jag hanterar det är att om man när kallt kör första 10-15 min på el så värms kylvattenslingan även i motorn och det blir mindre ”kallstart” av det hela. Direkt motorn ”startas” (med startvred) även om inte bensinmotorn går igång så öppnas den slingan upp i bensin/elvärmare som värmer både kupé och motor.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]

Vad händer i vinter med den, ställs den[…]

Vad kan ha hänt?

Det finns diverse möjliga orsaker (luftfilter[…]