Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag köpte en V60 d4 -20 förra året och har varit super nöjd, men nu har för några dagar sedan har temp givaren börjat balla ur och kan visa att det är -5 när det är +20 ute. Vilket i sin tur resulterar i att AC:n inte vill kyla. Går att lösa genom att starta om bilen X-antal gånger där man håller tummarna.

Jag gissar på att det är yttertemp givaren som är felet, hade liknande fel i min V50 -06 som jag hade innan denna. Men då ville ingen verkstad lösa problemet - att det inte är något problemet, att de inte kan bekräfta problemet osv. I den bilen lyste t.om. motorlampan pga detta och kunde visa vilken temp som helst (t.ex. -45 mitt i sommaren).

Någon som har tips om vad man ska göra?
Kolla dörrkontakten på höger passagerardörr fram.
Vicka lite på den och stäng dörren lite hårdaste. Bör fixa problemet med.
Eftersom sensorn är i höger sidospegel. Så är det på V90 iaf

Det bästa är att ta loss dörrkontakten, rengöra med elrengöringspray eller bara blåsa den med luft och sen sätta tillbaka den. Sen jag gjorde det så har det fungerat utan problem.

Dvs har inget med givaren att göra.
Jag hade bilen inne idag för en annan reparation. Jag pratade då med teknikern om den felvisande yttertempgivaren, han skulle "klura på det".
Jag har uppfattat det som att givaren sitter i vänster sidospegel på V60. Jag ska absolut prova att vicka och spruta kontaktspray på dörrkontakten, tack för tipset!
Jag hade exakt samma fel på min V60 -20 och teknikern på Brandth hade varit med om flera bilar med samma fel där orsaken varit glapp i kablage/kontakten i dörren där tempgivaren sitter. Han bytte hela ledningsmattan ut till dörren och därefter försvann felet. Kostade ca 3500 totalt inkl arbete, tråkiga pengar men ändå skönt med en relativt enkel lösning som direkt åtgärdade felet åtminstone på min bil.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]