Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasjjj
Lånar tråden lite. Gällande bilen i min signatur.

Skulle åka iväg, hann inte ens ur garaget innan TPMS varnar för lågt däcktryck vänster fram. Kliver ur och kikar, nä, däcket ser helt ok ut. Kalibrerar om under Bilstatus och åker iväg till macken och kollar lufttrycken. Alla däcken lika. Hmmm, åker iväg på mitt ärende och hinner några km och varningen dyker upp igen på samma däck. Åker till nästa mack, kollar däcktrycken, de är oförändrade. Gör det jag ska, åker hem cirka en mil utan ny varning.

Kikar lite i världens minst lästa bok - instruktionsboken. Är det systemfel så ska däckssymbolen blinka en minut innan den blir fast sken. Det gjorde den inte. Fast sken direkt. Ok, då återstår två scenarion. Falsklarm eller en otroligt liten pyspunka som TPMS med mycket stor exakthet lyckas snappa upp.

Jag tycker mig se i tidigare inlägg att det krävs hyfsat stor diff innan den larmar, kan den ändå falsklarma på något sätt? Ska bli intressant att se hur mkt luft som finns i däcket imorgon bitti....
Användarvisningsbild
av ShogunX
När jag hade ett mindre läckage på min tidigare S90 varnade den först när den hade tappat runt 0,7 av 2,8 bar. Den typen av luftpumpar som du beskriver visar oftast trycket med en decimal och har du dessutom testat två olika pumpar utan att se en skillnad kan det vara systemet som felar. Systemets gräns för varning ligger alltså inte vid tapp av 0,09 bar.

Det finns däremot en del enkla saker man kan prova själv. En tanke att inleda med: Hade du skiftat till vinterhjul innan varningen kom?
- Om ja; tappa ut en del av luften i det aktuella däcket, fyll upp det igen och kalibrera systemet. Återkommer varningen kan du prova att tömma en större mängd luft ur något av de andra däcken, för att se om systemet börjar varna om lågt däcktryck även på den hjulpositionen.
- Om nej (och tanken är att göra det); se då om varningen återkommer efter skiftet. Gör den det bör du se om systemet varnar om samma hjulposition som innan. Sker det, även efter du har provat att fylla upp med mer luft och kalibrerat systemet, bör du vända till en verkstad. Utifall att varningen inte skulle återkomma efter skiftet till vinterhjul kan du i förväg ha markerat vänster och höger framhjul, och vid vårens hjulskifte välja att placera de på bakaxeln (om du inte har möjlighet att göra det redan nu), för att sedan se om varningen återkommer. På så vis kan du utesluta hjulen.
av Sasjjj
Nej, sommardäcken är på fortfarande.

I morse var all luft kvar, jag återvände till samma mack som igår kväll. Pumpmakapären är av den typen med analog skala för trycket så att det går att avgöra tämligen exakt om man tittar noga, man kan i alla fall lätt se skillnad på 0,1 bar vilket borde vara mycket mindre än vad som krävs för larm. Använde exakt samma pump och jag behövde inte fylla något alls. (Kör på 2,4 bar) Körde en lite extra omväg till jobbet, inget nytt larm.

Skumt, men det är väl bara till att köpa en mobil kompressor för säkerhets skull och köra vidare.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]